Hvor kommer vinden fra?
Hvordan taler vi om vejret?
Hvorfor regner det?
Hvad kan vi måle?
For elever på mellemtrinet undersøger og måler vi vejret gennem forskellige lege og vha. forskellige instrumenter. Vi kan komme ind på begreber som temperatur, vind, nedbør eller skyer. Vi kan starte dagen med at se nedenstående film eller I kan se filmen hjemmefra, som en del af jeres forberedelser.
For elever i udskolingen undersøger og måler vi forskellige vejrforhold. Vi kan komme ind på begreber som lufttryk, temperatur, luftfugtighed, nedbør, skyer, solskin, vind, vejrudsigt, vejrvarsler eller naturkatastrofer.
Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse
Stikord: Klima, geologi, biologi
Inden besøget kan I have arbejdet med et eller flere af begreberne tilknyttet vejr og klima. I kan have startet en logbog for vejret, hvor I registrerer dagens vejr eller har lavet jeres egen vejrudsigt for besøget.
Hjemme på skolen kan I arbejde videre med emner eller begreber, vi har berørt på dagen. I kan lave jeres egen vejrudsigt eller fremstille jeres egne måleinstrumenter.
Formålet med aktiviteten er, at eleverne stifter bekendtskab med forskellige vejr- og klimafænomener og får et praktisk kendskab til forskellige måder at måle vejret på.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger. Med særligt fokus på 'vand, luft og vejr'.
Natur/teknologi, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe undersøgelser på baggrund af begyndende hypotesedannelse. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.
Geografi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi. Med særligt fokus på 'jordkloden og dens klima'.
Biologi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.
Aktiviteten afholdes bedst på Hald og ellers ved et stykke natur der er særligt egnet til emnet.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.