Læselyst

Ønsker du at sætte ekstra spot på læselyst og gode læseoplevelser i grundskolen? Vi har samlet en række inspirationsmaterialer, som favner bredt fra generel information om læselyst til ideer og gode fif til den daglige undervisning.

Lyst til læsebånd

I et nationalt projekt har folkebiblioteker og skoler landet over indgået et samarbejde om at styrke grundskolens læsebånd. Produktet blev en håndbog, som indeholder anbefalinger og konkrete koncepter, som kan bruges til at styrke skolernes læsebånd med det mål for øje at fodre børns læseglæde. Der er blevet udviklet og testet aktiviteter i læsebånd for elever på mellemtrinnet og udskolingen. Viborg Bibliotekerne og Møldrup Skole deltog i projektet.

eReolen GO konceptkatalog

eReolen GO har sammen med folkebiblioteker og skoler udarbejdet et konceptkatalog med inspiration til læselyst. Du finder koncepter til frilæsning, læselister, tips og tricks, ekstramaterialer til download, forældrekatalog og booktalks.

Få læseinspiration i din indbakke med eReolen GO
Hver måned udsender eReolen GO et nyhedsbrev med masser af læseinspiration for forældre, lærere og andre fagfolk, som arbejder med børn og læsning. De deler tanker om litteraturformidling til børn og unge og holder dig opdateret på de nyeste bøger, trends og temaer til målgruppen.

Se konceptkatalog med ovenstående tilbud her: https://drive.google.com/file/d/1bmCiTkT_FwaeyEHU2FE-_HWIwQq5CZvF/view?fbclid=IwAR0gd9-Vmvd22Iy9njJ-EYnaDU8S9ehfKIdWPlyh_QNr2XlTxaiFlBN6m_k

Tilmeld dig nyhedsbrevet via. dette link: https://ereolengo.dk/ereolen-go-nyhedsbrev

Online booktalks

Vil du gerne inspirere dine elever til fritidslæsning? Viborg Bibliotekerne udarbejder løbende online booktalks, som du kan bruge i din undervisning. Derforuden kan du også finde forskellige opgaver, eksempelvis Bookstagram, Læsechallenges, BookBento, som også har til formål at styrke børns læseglæde.

EMU, Danmarks læringsportal
Find inspirationsmateriale om læselyst i Folkeskolen, hvor der findes viden og konkrete forslag til aktiviteter, der understøtter elevernes læselyst gennem faglig læsning, fritidslæsning og forældrenes læsning med deres børn.

Der er inspirationsmaterialer under tre overskrifter:

At lære eleverne at læse fagenes tekster er en opgave for faglærerne. Hvert fag har sit sprog og sine teksttyper, og eleverne tilegner sig fagene gennem aktiviteter, samtaler, læsning og skrivning i fagene.

PLC spiller en væsentlig rolle, når det drejer sig om at sætte fokus på elevernes læselyst. Her har lærere og elever adgang til en bred vifte af læsestof i mange medier, ligesom der også er adgang til fagpersoner med stor viden om medier, læsning, hvordan man søger osv.

Forældrene og hjemmet har stor betydning for børns læsning. Vi ved fra en række undersøgelser, at forældres engagement i deres børns læring betyder meget for børnenes interesser og udbytte af skolegang.

Læsevaneundersøgelse 2017

I 2017 blev der lavet en stor kvantitativ undersøgelse af børns læse- og medievaner i fritiden. Her kan du blive klogere på børns læselyst, motivation og deres læsevaner.

Læseglæde i udskolingen

Hvordan står det til, og hvad kan man gøre for at fremme læsefordybelse hos elever i udskolingen – både i og udenfor skoletiden? Kristiane Hauer har forsket i dette og resultatet er denne ph.d.

Hun har samarbejdet med folkebiblioteker og skoler om forløbet Romanjagt til fremme af læseglæde og læsefordybelse hos unge.