Bevægelse i undervisningen
Bevægelseskatalog – faglige øvelser til din undervisning
Det skal være let at planlægge fagfaglig bevægelse ind i undervisningen. Under følgende fire links finder du masser af inspiration til allerede udarbejdede øvelser.
- Dansk skoleidræt, Sæt skolen i bevægelse. Her kan du læse mere om Dansk Skoleidræts kampagne Sæt Skolen i Bevægelse. Du kan blandt andet finde øvelser og materialer, bl.a. bevægelsesøvelser målrettet de enkelte fag.
- EMU er undervisningsministeriets side, som både har inspiration og vejledning om bevægelse i skolen.
- IMOOW! kortene består af aktiviteter af forskellig varighed indenfor kategorierne enactive, drivkraft, kropslighed, relationsdannelse, bevægelsesglæde, læringsforudsætninger. Kortene er lavet med udgangspunkt i bevægelsesdidaktik og kan anvendes i fagene. Find dem her: Imoow+Aktivitetskortene+0412.pdf (squarespace.com)
Aktive pauser
Brainbreaks, powerbreaks eller aktive pauser er blot nogle af de termer der bruges om de 5-10 minutters ’pause’, hvor man kan inddrage bevægelse. Ikke altid med et fagligt indhold, men måske nærmere blot lidt ny ilt til hjernen. Nedenfor kan du få masser af ideer.
- Dansetid er et konkret og lettilgængeligt redskab for lærere og pædagoger til at bruge dans i skolehverdagen. Her findes korte dans-med-film, inspirerende danseopgaver, mulighed for at skabe egne dansefilm, med mere.
- FDF Legedatabase – Skal den aktive pause bruges på en leg, så findes der god inspiration på FDF legedatabasen som har samlet et hav af lege. Legedatabasen fås også som app.
- Trivsels og Bevægelse har udviklet et kompendie fyldt med gode lege og aktive pauser. Kompendiet er udviklet af SDU, FIIBL og Trygfonden.
Apps og smart teknologi
Hvis du ønsker at bruge nutidens smarte teknologi koblet med bevægelse, så kan du finde mange gode ideer i de nedenstående links.
- Via DGI Smartsport kan du finde vej til endnu flere apps, der knytter leg, læring og bevægelse sammen med teknologien. Der findes gode manualer og brugervejledninger til brugen af disse forskellige apps.
- Woop App er udviklet af det danske spejder korps. Woop App er en samling spil og funktioner der kombinerer det virtuelle og det fysiske udeliv. Spillene har det til fælles, at de benytter smartphonenes gps-funktion, som en vigtig brik i spillene. Woop jagt er et virtuelt orienteringsløb, som kan spilles med eller uden spørgsmål
- Go Noodle Et engelsk site, hvor man via videoer kan inspirerer til energigivende og afslappende aktiviteter. Videoerne er delt op i kategorier, så man kan nemt vælge, om man vil danse, meditere, løbe, grine, slappe af eller høre en god sang.
- Aktivtime er en hjemmeside, hvor du via et gps-signal på telefonen eller scanning af QR-koder kan omdanne din skole til en sjov og lærerig legeplads. Adgang til hjemmesiden og øvelsesbanken koster pr. elev.
- Living Buddy er en app, som motiverer til bevægelse og fysisk aktivitet. Kan hentes via App-store.
Materialer til bevægelse i skolen
På de følgende sider finder du virksomheder som har alt inden for rekvisitter, legeredskaber, undervisningsmateriale mv. som gør det lettere at implementere motion og bevægelse i undervisningen.
- Leg På Streg er et koncept som kobler læring og bevægelse i skolegården. Ønsker din skole at låne skabeloner til at etablere Leg på Streg, så kontakt Søren Mønsted Krog sokr [at] viborg [dot] dk
- Hos sproggren får du undervisningsmateriale, så du let kan få bevægelse ind i den faglige undervisning. Sproggren.
- Sæt Skolen i Bevægelse under Dansk Skoleidræt kan inspirere din undervisning med gratis hæfter og plakater til download.
- Hos A-Sport findes et stort udvalg af materialer til bevægelse i undervisningen. Desuden finder du instruktions- og animationsfilm til planlægningen. Viborg Kommune har indkøbsaftale med A-Sport.
- ATIB er en læringsportal som skaber sammenhæng mellem læring, motion og bevægelse både i skolen og daginstitutionen. ATIB er en del af A-sport.
Viden
Hvorfor er det nu at eleverne skal have 45 minutters motion og bevægelse i løbet af skoledagen? Hent svar og viden på følgende sider:
- Sunde Børn Bevæger Skolen - Her finder du viden om hvad effekten er ved idræt, motion og bevægelse. Dansk Skoleidræt har lavet 6 fakta-ark som kort beskriver gevinsterne ved at bringe fysisk aktivitet ind i undervisningen.
- Undervisningsministeriets temaside om bevægelse i skolen.
- EMU er undervisningsministeriets side som både har inspiration og vejledning om bevægelse i skolen.
- Center for forebyggelse har i marts 2016 offentliggjort forskningsrapport om fysisk aktivitet.
- Liv i Skolen omkring motion og bevægelse i folkeskolen.
- På fagene i bevægelse kan du finde e-læringsforløb om fx Arousal og bevægelsesaktiviteter, Bevægelse og udeskole, Bevægelse og læring. Se dem her: E-læring — Fagene i Bevægelse (xn--fageneibevgelse-6lb.dk)
- Find podcasts og materialer om bevægelse her: Materialer — Fagene i Bevægelse (xn--fageneibevgelse-6lb.dk)
Koncepter og forløb på din skole
Mange idrætsorganisationer har lavet særlige tilbud til skolen i form af uddannelsesforløb til både elever og lærere. Bliv inspireret via nedenstående links.
- Fit First 10 er et evidensbaseret og nyudviklet koncept med højintense og involverende idrætsaktiviteter fra ti idrætsgrene.
- DGI’s Unge i Front er uddannelse af skolens ældste elever. Det kan foregå som valgfag i skolen og i tæt samarbejde med foreningen.
- Dansk Skoleidræt: GameBoosters er elever fra udskolingen, der bliver uddannet til at skabe aktive frikvarterer for eleverne på mellemtrinnet. GameBoosters
- Dansk Skoleidræt: Legepatruljen har et mål om at få børn til at bevæge sig mere gennem leg i frikvarterene. De ældre elever bliver uddannet og sætter derefter lege i gang for de yngre elever i frikvarterne.
- Dansk Skoleidræt: Skolesport er et koncept for de idrætsusikre børn i 0. – 6. kl. Her dyrker man idræt i skole/sfo-tid.
- Dansk Skoleidræt: Junioridrætsledere er ressourcestærke elever i 7. – 10. klasse som bliver uddannet til at kunne hjælpe i Skolesport, men også som hjælpeinstruktør i idrætsforeningen.