Overalt omkring os er der smådyr. Nogle siger, at man aldrig er længere end to meter væk fra en edderkop. I hvert fald kribler og krabler det næsten hvorend man kigger efter. De små dyr, insekterne, sneglene, edderkopperne, bænkebiderne m.fl. er gennem millioner af år udviklet til de omgivelser og det liv de har. Ved at kigge nærmere på dem kan vi lære meget om tilpasninger, forsvar, camouflage m.m.
En faglig dag i naturen, hvor I kan forvente at møde forskellige måder at være til på.
Vi undersøger et områdes insekt- og smådyrsfauna ved at indsamle og registrere områdets arter. Vi arbejder med områdets biodiversitet og dyrenes levesteder. I skal inden besøget tage stilling til, om I ønsker at arbejde med insekter og andre smådyr på LAND eller i VAND.
For elever på mellemtrinet har vi fokus på indsamlingen og systematikens indeling i forskellige klasser eller ordner. Vi arbejder med at kunne beskrive overordnede forskelle i udseende og anatomisk opbygning.
For elever i udskolingen kan vi gå mere i dybden med de indsamledes dyrs anatomi og specifikke tilpasninger. Vi kan undersøge forskellige biotoper og diskutere forskellige dyrs levesteder og tilpasninger til miljøet.
I samarbejde med Viborg Biavlerforening tilbyder vi en særskilt aktivitet om honningbier.
Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse
Stikord: Biologi, faglighed, økologi
Inden besøget på Naturskolen kan I arbejde indgående med en eller flere specifikke arter eller med et udvalgt levested (fx skoven, engen eller søen).
Hjemme på skolen kan I arbejde videre med specifikke arter eller begreber, I er blevet introduceret til under besøget på Naturskolen. I kan fx komme ind på systematik, økologi, tilpasning, anatomi, biodiversitet, fødekæder eller insekter som en fødevareresource.
Formålet med aktiviteten er, at eleverne arbejder med artskendskab indenfor insekter og andre smådyr, samt får en forståelse for dyrenes økologi og levesteder i naturen.
Eksempler fra Fælles Mål
Natur/teknologi Der arbejdes med videns- og færdighedsmål inden for kompetenceområdet undersøgelse og kommunikation. Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger og eleven kan beskrive enkle naturfaglige og teknologiske problemstillinger
Biologi Der arbejdes med videns- og færdighedsmål inden for kompetenceområdet undersøgelse, hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi.
Denne aktvitet kan afhængig af fokus foregår på alle Naturskolens lokaliteter eller et sted i naturen nær jer.
I forlængelse af jeres besøg kan I låne en kasse til undersøgelser i enten VAND eller på LAND med hjem.
I forlængelse af jeres beøg kan I låne en eller flere tasker med hjem, med grej til yderligere undersøgelser af insekter og andre smådyr i jeres lokale natur. Taskerne tager udgangspunkt i Forskel-Lighedsdugen, som er udviklet af naturvejleder Michael Winther.
Find masser af viden og inspiration til kreative kreationer på Vestrehus hjemmeside (hjemmesiden opdateres ikke længere).
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.