Book Bygge-boxen, og I har mulighed for at vælge dette spændende forløb, som særligt er tiltænkt 4. - 6. klasse.
Eleverne skal i aktiviteten bygge deres egne minihuse, som slutteligt sammensættes til en hel by.
Eleverne vil desuden opleve glæden ved at have været med til at bygge noget, der efterfølgende anvendes i deres dagligdag på skolen, og som styrker fællesskabet. De vil i mødet med den erhvervsfaglige undervisning kunne opleve et autentisk læringsmiljø og få næret deres skaberevner.
Der vil være løbende support fra både en faglærer fra Mercantec samt en tømrerlærling, der samtidig fungerer som rollemodel.
Forløbet kan kombineres med andre forløb fra Bygge-boxen.
Der er for hvert læringsforløb angivet priser, og skolen kan booke forløb for op til 4.000 kr.
Sammen med deres klassekammerater bygger eleverne genstande, som de efter Bygge-boxens besøg får glæde af.
Klassen skal bygge deres egen mini by. Undervejs tager de notater og billeder i forhold til materialforabejdning, byggeproces og rækkefælge. Notaterne skal bruges til at skrive en instruktion efterfølgende.
Husene kan med fordel placeres på en plade, som ophænges i klasselokalet, så klassen efter Bygge-boxens besøg får glæde af det, de har lavet.
Jan fra Mercantec tager kontakt til tilmeldte skoler ca. 1 måned før besøget i forhold til det praktiske: De sidste forventningsafstemninger forud for indkøb af materialer, placering af skibskontainer, antal elever mm.
Inden forløbet i Bygge-boxen påbegyndes, drøfter klassen, hvordan deres by skal se ud. Hvilke bygninger det er nødvendige at have, for at en by kan fungere? F.eks.: bank, café, børnehave, brandstation, politi, butikker, huse osv. Der aflates en "grundplan" for byen og evt. målestoksforhold.
Derefter kan klassen evt. gå ud og samler materiale, træstumper, drivtømmer og andet genbrug. De indsamlede materialer sorteres og fordeles.
Desuden bliver elever og lærere introduceres til brugen af containeren og håndværktøjet, ingen byggeprocessen går i gang.
Man kan med fordel inddrage FN´s 17 verdensmål i aktiviteten og have et bæredygtigt afsæt: F.eks. kan man indsamle gode genbrugs byggematerialer fra byggepladser eller tidligere projekter.
Efter arbejdet i Bygge-boxen, skal eleverne skrive en instruktion - individuelt eller i grupper. Instruktionen laves i et flot og funktionelt layout, så den kan læses og forståes af en anden elev.
Se under 'underisningsmateriale', hvor der er skabeloner til dansk- og engelskfaget.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formålet med dette forløb er, at eleverne igennem mødet med den erhvervsfaglige undervisning oplever, at det er interessant at bygge og skabe. Sammentidig med at eleverne ser sammenhængen mellem planlægning, udførelse og gavn for det store fællesskab (på skolen).
I forløbet lærer eleverne at anvende geometriske metoder og beregne enkelte mål, samt at anvende instruktioslæsning i form af brugsvejledninger.
Eleverne prøver kræfter med et håndværk og får hjælp og respons af professionelle håndværkere.
Eksempel fra Fælles Mål:
Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer' hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetencerområdet 'geometri og måling', hvor eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. Med særligt fokus på 'måling' og 'geometrisk tegning'.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer. Med særligt fokus på 'fremstilling'.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. Med særligt fokus på 'fremstilling'.
Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor komepetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
På jeres skole
PRIMÆRT materiale
Margit Gades skriveskabelon: Skriv en instruktion
PRIMÆRT materiale
Margit Gades skabelon: Write an instruction
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Kontakt formidler, Jan Appelby Agerkvist, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Afhensyn til bookingen af Bygge-boxens fysiske rammer (en skibscontainer), forgår booking nederst på linkede side:
Booking af Bygge-boxen 24/25 KLC Viborg
Vær opmærksom på, at Bygge-boxen bookes for 2 uger ad gangen. Én booking svarer til besøg af Bygge-boxen i jeres skolegård i to uger fra den dato, I booker.
Hvilke(t) forløb, I ønsker, antal elever mm. aftales direkte med Jan, når han tager kontakt ca. en måned før forløbsstart.
NB! for frie grundskoler:
Bygge-boxen er en del af Det Fælles Fundament for Viborg Kommunes skoler, og forløbene i tilmeldingsmodulet er udbudt på baggrund af en økonomisk aftale mellem Viborg Kommune og Mercantec, hvorfor de ikke kan bookes af frie skoler.
Ønsker man som fri skole at få besøg af Bygge-boxen, er man velkommen til at kontakte Mercantec direkte og lave en aftale.