Gratis

Besøg Viborg Domkirke

Beskrivelse

Tag i Viborg Domkirke med klassen, besøget sker på egen hånd, efter forudgående aftale med kirketjernerne (se oplysningerne nederst på siden), og oplev kirkens atmosfære samt Joakim Skovgaards kalkmalerier og oliemalerier, som er en protestantisk billedbibel.

Viborg Domkirke er, som den står nu, et klart eksempel på den ideale romanske storkirke, og er efter flere brande sidst genopført i 1876. Du kan læse om domkirkens historie på Viborg Domkirkes hjemmeside.
Tæt ved Viborg Domkirke kan I se Bjørn Nørgaards skulptur af Hans Tausen, som var grundlægger af reformationen i Danmark, hvor hans virke i Viborg spillede en vigtig rolle. Se under materiale. 

I det følgende er der forslag til materialt og aktiviteter forud for jeres besøg.

Aktiviteter

Besøg Viborg Domkirke og se på kalk- og oliemalerier, der viser beretninger fra biblen fx skabelsesberetning, Noas ark, Jesu fødsel, Jesu korsfæstelse. Hvordan er kalkmalerierne tilpasset kirkerummet?

Det er muligt at se på:

  • Kirkens inventar: alter, døbefont, kister
  • Hvordan foregår ritualerne i kirken: Dåb, konfirmation og bisættelse/begravelse?
  • Se på domkirkens arkitektur og kirkerummet

Eleverne kan fx tage foto til efterbehandling.

Forberedelse

Læs beretninger fra Biblen, som matcher kalkmalerier, som I vil se nærmere på i Viborg Domkirke. Se materiale med link.

Vis eleverne kalkmalerier fra Viborg Domkirke, så de senere vil kunne se forskellen på det at se dem i klasselokalet og i selve kirkerummet.

Tal om inventar, som man normalt finder i en kirke. Vis eleverne billeder fra Viborg Domkirke. Se materiale med link.

Arbejde med Viborg bys historie.

Efterbehandling

Følg op på jeres besøg. Var der noget, som undrede jer? Eleverne udvælger evt. et kalkmaleri, som de vil arbejde videre med.

Billedkunst: Mal selv det samme motiv fra biblen eller evt. et andet motiv fra den samme beretning fra biblen.
Se andre billeder af Joakim Skovgaard.

Dansk: Skriv en artikel om jeres besøg.

Kristendom: Arbejde videre med ritualer i kirken. Hvorfor er ritualer vigtige?

Historie: Arbejde videre med forløb om Viborg bys historie.

Formål

At fremme forståelsen af dansk kultur, historie og identitet og de bibelske fortællinger samt iagttage og bruge billedsprog. 

Eksempler fra Fælles Mål 

Kristendom - Eleverne tilegner sig viden, der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre. Eleverne tilegner sig viden om kristendom i historisk og nutidig sammenhæng samt om de bibelske fortællinger og deres betydning for værdigrundlaget i vores kulturkreds.

Dansk - Eleven kan forholde sig til kultur og identitet og analyse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Billedkunst - Eleverne udvikler kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder. Eleverne bliver i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer.

Historie - Elevernes historiske bevidsthed og identitet styrkes med henblik på, at de forstår, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte.

Sted
Viborg Domkirke
Sct. Mogens Gade 4
8800 Viborg
Undervisningsmateriale

Foto af kalk- og oliemalerier samt foto af kirkens grundplan

Viborg Domkirkes historie

Viborg Domkirkes interiør se Viborg Domkirkes hjemmeside  

Om dåben og foto af døbefont se Viborg Domkirkes hjemmeside

Bjørn Nørgaards skulptur af Hans Tausen ved Viborg Domkirke
Hans Tausen spillede en stor rolle i forhold til reformationen i Danmark

På jagt efter spor fra reformationen. Se forløb på KLC Viborg for 3.-6. klasse.

Skovgaard Museet udlåner en mobil materialekasse om kalkmalerier. Kassen indeholder redskaber, opgaver og fortællinger, der kan bruges som inspiration til undervisning hjemme i klassen.
Målgruppe: 3. - 6. klasse i fagene dansk og billedkunst
Pris: Gratis, men kasserne skal hentes og afleveres på museet

Hvad er meningen? Forløb fra Skovgaard Museet. Viborg Domkirke og www.hvadermeningen.nu. Hver del kan fungere alene, men i sammenhæng giver de en forståelse af Skovgaards billedunivers og en mulighed for refleksion over egne spørgsmål og holdninger til liv, kunst og tro.