Hvad er meningen? interaktiv undervisning
Beskrivelse
Hvad er meningen? består af tre sammenhængende dele, som giver forskellige interaktive indgange til Joakim Skovgaards værker og hans monumentale udsmykning af Viborg Domkirke. Eleverne får mulighed for både at opleve, undersøge og reflektere – og knytte egne tanker til de bibelske fortællinger, de kunstneriske virkemidler og de store temaer om fællesskab, ansvar, skyld, tilgivelse og menneskelige relationer.
De tre dele kan bruges enkeltvis, men tilsammen giver de et helhedsindblik i Skovgaards billedunivers og en ramme for at arbejde med livsspørgsmål i et kunst- og kulturhistorisk perspektiv.
Aktiviteter
Forløbet indledes med en introduktion på Skovgaard Museet, hvor eleverne møder Joakim Skovgaard, hans arbejdsmetoder og idéerne bag totaludsmykningen af Viborg Domkirke.
Dernæst besøger klassen domkirken, hvor eleverne i grupper bruger tablets til at udforske udvalgte værker. Her skal de løse opgaver og svare på spørgsmål inden for ét af de to temaer, som læreren har valgt på forhånd:
- Fællesskab og ensomhed
- Skyld og tilgivelse
Aktiviteterne leder eleverne gennem centrale motiver og fortællinger i domkirken og inviterer dem til at relatere kunstens tematikker til egne erfaringer.
Forløbet afsluttes på museet med opsamling, samtale og en kort øvelse i at se på Joakim Skovgaards øvrige værker.
Forberedelse
Forud for besøget kan læreren introducere:
- en kort præsentation af Viborg Domkirkes historie og betydning
- bibelske grundfortællinger, der indgår i udsmykningen (fx skabelsen, Jesus’ liv og lignelser)
- en samtale om livsspørgsmål knyttet til de to temaer (fx: Hvad betyder fællesskab? Hvornår oplever man skyld? Hvordan føles tilgivelse?)
- udvalgte begreber om symbolik i kunst: farver, gestik, lys/mørke, fortællende billeder
Forberedelsen kan med fordel handler om at give eleverne et sprog til at tale om både kunst.
Efterbehandling
Efter besøget kan eleverne arbejde videre med:
- en kort skrive- eller tegneøvelse, hvor de vælger ét værk og beskriver, hvilket spørgsmål eller hvilken følelse det satte i gang
- klassedialog: Hvordan arbejder kunsten med fællesskab, ensomhed, skyld og tilgivelse – og hvordan genkender vi det i vores eget liv?
- en billedanalyse eller sammenligning mellem et domkirkemaleri og den bibelske lignelse eller en anden religiøs/eksistentiel tekst.
Formål
Hvad er meningen? er et interaktivt undervisningstilbud, der giver eleverne mulighed for at udforske kunstens rolle i menneskers spørgsmål om tro, moral, relationer og identitet.
Forløbet stimulerer sanser, fantasi og refleksion og giver nye oplevelser af Skovgaards værker både i Viborg Domkirke og på museet.
Eleverne opnår en forståelse af kristne motiver og fortællinger og får redskaber til at relatere dem til egne erfaringer og til vores fælles kulturelle arv.
Eksempler på Fælles Mål:
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
Dansk, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Billedkunst, efter 3. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.
Billedkunst, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.
Billedkunst, valgfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioder, kulturer og medier med vægt på nutidige billedudtryk.
Praktisk information
Se flere detaljer
Forløbet finder sted på Skovgaard Museet og i Viborg Domkirke.
SEKUNDÆRT materiale
Tekster til forløbet "Fællesskab og ensomhed": Cecil Bødker, "Døvens dør" fra novellesamlingen "Tyren og andre noveller", 1993. Iben Krogsdal, "Bukserne" fra novellesamlingen "Stenen under sengen", 2017. Tekster til forløbet "Skyld og tilgivelse": Cecil Bødker, "Vædderen", fra novellesamlingen "Tyren og andre noveller", 1993. Iben Krogsdal, "Uret", fra novellesamlingen "Stenen under sengen", 2017.
Forløb på Alineas portal for kristendomskundskab: At leve det rigtige kristne liv
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Forløb på Alineas portal for kristendomskundskab: Kunsten og kampen mellem godt og ondt
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

