Book Bygge-boxen, og I har mulighed for at vælge dette spændende forløb, som særligt er tiltænkt 4. - 6. klasse.
Eleverne laver brætspil, der kan bruges i pauserne på indskolingen og i mellemtrinnet. Disse spil laves i et format på 40 x 40 cm med en ramme, så de anvendes sammen med multifunktionelle kuber, som også kan bygges i Bygge-boxen. Se beskrivelse af kubeforløb.
Eleverne vil desuden opleve glæden ved at have været med til at bygge noget, der efterfølgende anvendes i deres dagligdag på skolen, og som styrker fællesskabet. De vil i mødet med den erhvervsfaglige undervisning kunne opleve et autentisk læringsmiljø og få næret deres skaberevner.
Der vil være løbende support fra både en faglærer fra Mercantec samt en tømrerlærling, der samtidig fungerer som rollemodel.
Forløbet kan kombineres med andre forløb fra Bygge-boxen.
Der er for hvert læringsforløb angivet priser, og skolen kan booke forløb for op til 4.000 kr.
Sammen med deres klassekammerater bygger eleverne genstande, som de efter Bygge-boxens besøg får glæde af.
Skolen opfordres til at benytte brætspillene til at skabe fælleskab på tværs af klasser og årgange, så de producerede produkter bidrager til at skabe nye sociale relationer.
Selve arbejdsgangen er beskrevet yderligere i byggevejledning - se under 'undervisningsmaterialer'.
Jan fra Mercantec tager kontakt til tilmeldte skoler ca. 1 måned før besøget i forhold til det praktiske: De sidste forventningsafstemninger forud for indkøb af materialer, placering af skibskontainer, antal elever mm.
I bruger 1 lektion på at diskutere hvilke spil, der er egnede til fællesskabet. I diskuterer hvilke materialer, der er bedst til formålet, samt hvilke rammer der er for spillet. Fx er pladen tænkt til at skulle bygges sammen med de multifunktionelle kuber? Hvordan skal finish være, for at de bliver brugt?
Desuden bliver elever og lærere introduceres til brugen af containeren og håndværktøjet, ingen byggeprocessen går i gang.
Man kan med fordel inddrage FN´s 17 verdensmål i aktiviteten og have et bæredygtigt afsæt: F.eks. kan man indsamle gode genbrugs byggematerialer fra byggepladser eller tidligere projekter.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formålet med dette forløb er, at eleverne igennem mødet med den erhvervsfaglige undervisning oplever, at det er interessant at bygge og skabe. Sammentidig med at eleverne ser sammenhængen mellem planlægning, udførelse og gavn for det store fællesskab (på skolen).
I forløbet lærer eleverne at anvende geometriske metoder og beregne enkelte mål, samt at anvende instruktioslæsning i form af brugsvejledninger.
Eleverne prøver kræfter med et håndværk og får hjælp og respons af professionelle håndværkere.
Eksempel fra Fælles Mål:
Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer' hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetencerområdet 'geometri og måling', hvor eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. Med særligt fokus på 'måling' og 'geometrisk tegning'.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden. Med særligt fokus på 'forberedelse'.
Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. Med særligt fokus på 'forberedelse'.
Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor komepetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.
På jeres skole
PRIMÆRT materiale
Byggevejledning til spil
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Kontakt formidler, Jan Appelby Agerkvist, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Afhensyn til bookingen af Bygge-boxens fysiske rammer (en skibscontainer), forgår booking nederst på linkede side:
Booking af Bygge-boxen 24/25 KLC Viborg
Vær opmærksom på, at Bygge-boxen bookes for 2 uger ad gangen. Én booking svarer til besøg af Bygge-boxen i jeres skolegård i to uger fra den dato, I booker.
Hvilke(t) forløb, I ønsker, antal elever mm. aftales direkte med Jan, når han tager kontakt ca. en måned før forløbsstart.
NB! for frie grundskoler:
Bygge-boxen er en del af Det Fælles Fundament for Viborg Kommunes skoler, og forløbene i tilmeldingsmodulet er udbudt på baggrund af en økonomisk aftale mellem Viborg Kommune og Mercantec, hvorfor de ikke kan bookes af frie skoler.
Ønsker man som fri skole at få besøg af Bygge-boxen, er man velkommen til at kontakte Mercantec direkte og lave en aftale.