Book online

Bygge-boxen: Kuber

Beskrivelse

Book Bygge-boxen, og I har mulighed for at vælge dette spændende forløb, som særligt er tiltænkt 4. - 6. klasse.

Eleverne skal lave multifunktionelle kuber på 40x40x40 cm. Disse kuber skal for eksempel kunne bruges til at sidde på, bygge med, til at bygge en scene og til grupper på gulvet.

Eleverne vil desuden opleve glæden ved at have været med til at bygge noget, der efterfølgende anvendes i deres dagligdag på skolen, og som styrker fællesskabet. De vil i mødet med den erhvervsfaglige undervisning kunne opleve et autentisk læringsmiljø og få næret deres skaberevner.

Der vil være løbende support fra både en faglærer fra Mercantec samt en tømrerlærling, der samtidig fungerer som rollemodel.

Forløbet kan kombineres med andre forløb fra Bygge-boxen.
Der er for hvert læringsforløb angivet priser, og skolen kan booke forløb for op til 4.000 kr.

Aktiviteter

Sammen med deres klassekammerater bygger eleverne genstande, som de efter Bygge-boxens besøg får glæde af.

Skolen opfordres til at benytte Kuberne til at skabe fælleskab på tværs af klasser og årgange, så de producerede produkter bidrager til at skabe nye sociale relationer.

Selve arbejdsgangen er beskrevet yderligere i byggevejledning - se under 'undervisningsmaterialer'.

Forberedelse

Jan fra Mercantec tager kontakt til tilmeldte skoler ca. 1 måned før besøget i forhold til det praktiske: De sidste forventningsafstemninger forud for indkøb af materialer, placering af skibskontainer, antal elever mm.

Inden forløbet i Bygge-boxen påbegyndes, er det vigtigt, at samtlige elever og lærere har læst og forstået byggevejledning - se under 'undervisningsmaterialer'.
Rækkefølgen og de forskellige metoder diskuteres i klassen inden opstart af byggeriet.

Desuden bliver elever og lærere introduceres til brugen af containeren og håndværktøjet, ingen byggeprocessen går i gang.

Man kan med fordel inddrage FN´s 17 verdensmål i aktiviteten og have et bæredygtigt afsæt: F.eks. kan man indsamle gode genbrugs byggematerialer fra byggepladser eller tidligere projekter.

Efterbehandling

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Formålet med dette forløb er, at eleverne igennem mødet med den erhvervsfaglige undervisning oplever, at det er interessant at bygge og skabe. Sammentidig med at eleverne ser sammenhængen mellem planlægning, udførelse og gavn for det store fællesskab (på skolen).

I forløbet lærer eleverne at anvende geometriske metoder og beregne enkelte mål, samt at anvende instruktioslæsning i form af brugsvejledninger.

Eleverne prøver kræfter med et håndværk og får hjælp og respons af professionelle håndværkere.
 

Eksempel fra Fælles Mål:

Håndværk og design
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - materialer' hvor eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.

Matematik -  Der arbejdes indenfor kompetencerområdet 'geometri og måling', hvor eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål. Med særligt fokus på 'måling' og 'geometrisk tegning'.

Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden. Med særligt fokus på 'forberedelse'.

Dansk, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. Med særligt fokus på 'forberedelse'.

Uddannelse og job - Der arbejdes indenfor komepetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job.

Sted

På jeres skolen

Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale
Byggevejledning: Kube

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Kontakt formidler, Jan Appelby Agerkvist, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.

Afhensyn til bookingen af Bygge-boxens fysiske rammer (en skibscontainer), forgår booking nederst på linkede side: 
Booking af Bygge-boxen 24/25 KLC Viborg

Vær opmærksom på, at Bygge-boxen bookes for 2 uger ad gangen. Én booking svarer til besøg af Bygge-boxen i jeres skolegård i to uger fra den dato, I booker.
Hvilke(t) forløb, I ønsker, antal elever mm. aftales direkte med Jan, når han tager kontakt ca. en måned før forløbsstart.

NB! for frie grundskoler:
Bygge-boxen er en del af Det Fælles Fundament for Viborg Kommunes skoler, og forløbene i tilmeldingsmodulet er udbudt på baggrund af en økonomisk aftale mellem Viborg Kommune og Mercantec, hvorfor de ikke kan bookes af frie skoler. 
Ønsker man som fri skole at få besøg af Bygge-boxen, er man velkommen til at kontakte Mercantec direkte og lave en aftale.

Tlf.nr. 91171719