Eleverne tages på en rejse tilbage til jernalderen, hvor de prøver kræfter med oldtidens madlavning og aktiviteter.
Der er ankomst fra kl. 8.30 efter aftale ved vores modtagelseshus. Derefter får elever og lærere jernaldertøj på. Man låner også et skilt med et jernaldernavn.
Derefter går turen op til landsbyen, hvor alle passerer døren til Jernalderen og pludselig befinder sig 2000 år tilbage i tiden. Vi samles i et af jernalderhusene, hvor vores jernalderpersonale fortæller om jernalderen og kommer med praktiske oplysninger. Jernalderaktiviteterne påbegyndes og undervej spises den medbragte madpakke. Dagen afsluttes med spisning af den tilberedte jernalderret. Derefter hjælper alle med at rydde op og vaske op.
Madlavning i krukker ved bålet indgår som fast aktivitet. Der laves grød eller suppe oftest med kylling. Her skal der indsamles urter, snittes grøntsager, kærnes smør og evt. laves ost. Der skal gruttes mel og bages fladbrød. Desuden skal der kløves brænde (her skal der altid være en voksen tilstede), og bålet skal tændes og passes. Bålet skal altid være under opsyn.
Derudover vælges en af følgende aktiviteter:
Bemærk: Aktiviteter afhænger af aldersklasse og antal elever.
Rundvisning og gamle lege
Rundvisningen foregår i vores udstilling og det arkæologiske område, hvor der bl.a. er udgravet en enestående kult- og gravplads samt en jernalderboplads. Vi slutter af med gamle lege i landsbyen.
Smedning
Smed en lille ting - for eksempel en dragtnål eller en spisepind.
Lav gerne en lille flettet snor (ca. 20 cm. lang) hjemmefra til at binde på nålen, så du kan kende din egen.
Bueskydning
Lav din egen bue og pil og skyd med langbuer.
Træarbejde
Fremstil enkle små ting i træ, for eksempel en 'brummer' eller en smørekniv, med håndøkser og snitteknive.
Keramik
Fremstil små jernalderting i ler, for eksempel en kop, en lille skål eller en lille gris.
Uld
Fremstil små ting af uldgarn eller uld. Man kan for eksempel filte en bold eller lave et bånd med slyngstokke.
Leg og legetøj
Prøv gamle lege og lav dit eget legetøj af naturens materialer.
Skind og læder
Vi laver små ting af læder, for eksemple, armbånd eller en pung.
Rollespil
Rollespil tilbydes i tilfælde af, at der er tale om deltagelse med flere klasser og fortrinsvist fra 4. klasse og opefter. 25-60 deltagere.
Se mere under forløbet Kimbrerne kommer til Hvolris - rollespil.
Som forberedelse til besøget på Hvolris kan man arbejde på flere måder:
Tag en snak i klassen om oplevelsen på Hvolris. Hvad lærte eleverne? Hvad var det mest spændende? Kan eleverne finde ud af mere om jernalderen? Måske er der kommet flere spørgsmål efter rejsen til Jernalderen. Lav et produkt, som kan vises frem på skolen.
Eleverne lærer om jernalderen ved at tage på en rejse tilbage i tiden.
Eleverne prøver forskellige praktiske håndværk fra oldtiden og får et godt indblik i jernalderens livsvilkår og samfundsform.
Samtidig får eleverne indblik i naturens ressourcer, både m.h.t. madlavning og udformning af forskellige redskaber.
I aktiviterne indgår lidt regning, for eksempel når børnene skal udregne antallet af fladbrød, der skal laves. Bæredygtig brug af naturens ressourcer kommer ind i madlavningen.
Eleverne er sammen under andre former end normalt, og de får afprøvet deres samarbejdesevner i et helt andet forum end vanligt.
Eksempler fra Fælles Mål
Historie Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder. Eleven kan formulere historiske problemstillinger.
Jeg hører, og jeg glemmer
Jeg ser og jeg husker
Jeg prøver, og jeg forstår
PRIMÆRT materiale
Jernalernavne
SEKUNDÆRT materiale
Forslag til læsning for børn og voksne, elever og lærere.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.