Gratis

Førstehjælp ved hjertestop 23/24

Beskrivelse

På kurset bliver eleverne undervist i førstehjælpens tre hovedpunkter:
Skab sikkerhed.
Giv førstehjælp.
Tilkald hjælp.

Ungdomsskolen stiller det nødvendige udstyr til rådighed.

Aktiviteter

Det bliver en spændende dag bestående af små oplæg, rollespil, øvelser, debat og endnu flere øvelser for at gøre undervisningen så praksisnær som mulig.

Eleverne vil få en indføring i:

  • Overlevelseskæden
  • Hvordan defineres hjertestop i genoplivningsproceduren
  • Stabilt sideleje
  • Basal genoplivning til en voksen person
  • Brug af hjertestarter (AED) og overholdelse af gældende sikkerhedsregler
  • Praktisk træning, øvelser/scenarier
Forberedelse

Kontakt os og oplys elevantal. Tal om situationer, der kan kræve førstehjælp.

For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Efterbehandling

Følg op på kurset efter noget tid og se, om I kan huske, hvad man skal gøre.

Formål

Formålet med forløbet er, at give eleverne viden, færdigheder og kompetence til at udøve korrekt førstehjælp ved hjertestop.

Efter dagen kan eleverne følgende:

  • Planlægge og udføre førstehjælpshandlinger ved et hjertestop, jf. overlevelseskæden og ERC-guidelines for basal genoplivning. 
  • Handle relevant ved unormal eller ingen vejrtrækning samt ved tvivlstilfælde.
  • Give basal genoplivning, med fokus på kvalitets-HLR, herunder at minimere tiden, hvor der ikke foretages HLR, på en bevidstløs voksen person uden normal vejrtrækning. 
  • Anvende en hjertestarter/AED og har viden om, at den sundhedsfaglige person på alarmcentralen vil forsøge at henvise til - eller fremskaffe - nærmeste hjertestarter/AED. 
  • Kende og overholde de gældende sikkerhedsregler for brug af hjertestarteren/AED. 

Eksempler fra Fælles Mål:

Biologi 
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt forkus på 'krop og sundhed'.
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi. Med særligt forkus på 'krop og sundhed'.

Sted

På jeres skole.

Tilmelding

Vi har løbende tilmelding. I er altid velkomne til at kontakte os og høre, om der er ledige tider. 

Tlf.nr. 21936104
Tilmeldingsfrist
09.06.2024