Gratis

Soldaterlejren på Hald - efter 1864

Beskrivelse

Soldaterlejren på Hald, efter 1864 - et historiskværkstedsbesøg.

Forløbet kan bookes nedenfor på udvalgte datoer og tidspunkter.
Ønskes alternativ dato eller tidspunkt, sendes en ansøgning via linket nederst til Naturskolen.

Efter at Danmark tabte krigen i 1864, var der behov for at samle og forbedre den danske militærstyrke. Det gjorde man blandt andet med nye våben og ved at samle hele hæren hver sommer i 12 år. Der blev opbygget en soldaterlejr med 10.000 soldater ved Hald Ege, på Hald Hovedgårds jorde. At så mange mennesker, fra hele Danmark, samledes, har haft en kæmpe betydning for egnens beboere.

I haven ved Hald Hovedgård, er nu indrettet et historisk værksted i havehusene. På dagen oplever eleverne hvordan det er at være soldat i lejren eller en af køkkenfolkene på herregården. Der skal ekserceres, laves mad, synges, strikkes, skrives brev og ikke mindst snakkes om, hvordan det var at være et ungt menneske i slutningen af 1800-tallet.

Aktiviteter

Udenfor Naturskolen står Oversergenten og Gartnerkonen klar til at modtage jer.

I Havehuset er der ild i brændeovnskomfuret, Gartnerkonen styrer køkkenfolket som skal lave mad og ordne praktiske opgaver i og omkring huset.

Oversergenten tager sig af de nye rekrutter som udstyres med kasket og trægevær og træner ekcercits, kamp og ikke mindst teltopslagning. 

Eleverne bliver let udklædt med kasketter og trægeværer, forklæder, sjaler og tørklæder. 

Ude skal flaget hejses, teltene op, støvlerne pudses og der skal trænes.

Inde skal der laves mad på brændeovnskomfuret, vaskes tøj og borde, strikkes og sys.

Lejravisen skal læses og breve hjem fra Lejren skal skrives og meget mere.

Vi spiser sammen ved langbordene i køkkenet og tager gode snakke om tiden, krigen i 1864, tabet af Sønderjylland og meget andet.

Forberedelse

Behandle emnet om 1864 hjemme før besøget.

Orientér jer også på: En god dag på naturskolen Viborg Skoler og Dagtilbud (aula.dk)

Efterbehandling

I kan arbejde videre med de roller eleverne havde på dagen. Hvilke erfaringer har de gjort? Hvordan var virkelighedens forhold for datidens unge mennesker? Kønsroller, sociale skel, dansk identitet, krig og fred etc.

 

Formål

Dette forløb giver eleverne historisk bevidsthed og en forståelse for tiden efter krigen i 1864.
Gennem arbejdet i det historiske værksted får eleverne personlige og konkrete erfaringer i mødet med det historiske emne. At arbejde med kroppen og alle sanser giver plads til fordybelse i elementer af de faglige aktiviteter og rammer for spontan udfoldelse og leg, nysgerrig søgen, fantasi og socialt samvær.
Dagen kan lægges tæt op af det emne i selv arbejder med vedr. 1864.

Kanonpunkt: Stormen på Dybbøl 1864
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Historie, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.

Historie, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhøng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.

Sted
Naturskolen i Viborg Kommune
Ravnsbjergvej 71
8800 Viborg

Havehusene, i parken foran Hald Hovedgård

Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale
Behandle emnet om 1864 hjemme før besøget. Læs f.eks.:

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Forløbet kan bookes nedenfor på udvalgte datoer og tidspunkter.
Ønskes alternativ dato eller tidspunkt, sendes en ansøgning via denne BLANKET.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.

Tilmelding