I dette forløb prøver eleverne kræfter med grundlæggende udelivsfærdigheder. De lærer, hvordan de kan klare sig i naturen. Kom og få tips og triks til udeliv. I er selv med til at sammensætte programmet. Forløbet kan suppleres med en overnatning i naturen.
Dagen kan fx indeholde elementer af:
Ved overnatning bygger vi bivuak og/eller sætter telte op, kortlæsning og orienteringsløb, snakker om pakning af rygsæk, og hvordan man holder sig varm om natten.
Bevægelse: Forvent en dag med middel bevægelse
Stikord: Friluftsliv, bål, orientering
Inden besøget er det en fordel, hvis I tager en:
Aftal evt. med naturvejlederen, at eleverne i hold opfinder "hold sig varme" aktiviteter, der kan bruges på turen.
Efter besøget kan I fx arbejde videre med temaer og begreber fra dagen:
Det er et kursus både for elever og deres lærere. Gruppen skal rustes til at klare udeundervisningssituationer i al slags vejr, så de er varme, tørre og mætte og ved, hvordan man skal opføre sig.
Eksempler fra Fælles Mål
Idræt - Der kan arbejdes med kompetenceområdet alsidig idrætsudøvelse med fokus på natur og udeliv. Eleven kan gennemføre orienteringsløb ved hjælp af kort, kompas og digitale medier. Eller eleven kan planlægge enkle friluftsaktiviteter.
Madkundskab - Der kan arbejdes med kompetenceområdet madlavning. Evt. med særligt fokus på madens æstetik, hvor eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser.
Natur/teknologi - Der kan arbejdes med færdigheds- og videndsmål under overskriften naturen lokale og globalt. Hvor eleven fx. har viden om signaturer på kort.
Alle steder, hvor der er buske og træer og bålsted.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Send en ansøgning via nedenstående blanket.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.