Gratis

Kulturspor - Scenekunst

Beskrivelse

Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.

Forløb med scenekunst kan finde sted i fx. dansktimerne for hele klassen eller som understøttende undervisning.
Forløbet strækker sig over 12 timer. 

 

Aktiviteter

Eleverne udtrykker sig via kropslig kommunikation og dramaøvelser. Hele klassen introduceres for forskellige metoder inden for det scenekunsteriske felt.

Der kan fx arbejdes inden for følgende områder:

  • Teatersport
  • Dramaforløb med fokus på trivsel
  • Drama som didaktisk metode i dansk, sprogfag, historie, samfundsfag m.m.
  • Forestillingsforløb
  • Manuskriptforløb
  • Skuespil
  • Musical
  • Dans
  • Særligt tilrettelagte dramaforløb med selvvalgt fokus

Aktiviteterne i dramatimerne planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen. 

Forberedelse

Efter tilmelding via skoleledelse afholdes der planlægningsmøder med Kulturskolens underviser. 

For alle Kulturspors aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.  

Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.

Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer. 

Efterbehandling

Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af lærer/pædagog og kunstner i fællesskab.

Lærer/pædagog udfylder et digitalt evalueringsskema. 

For de interesserede elever vil der være mulighed for efterfølgende at tilmelde sig Kulturskolen Viborg og dermed fortsætte de kreative aktiviteter.

Formål

Scenekunst på skoleskemaet rummer et stort dannelses- og læringspotentiale. Gennem arbejdet med drama og teater udvikler eleverne deres sociale kompetencer og deres kommunikative evner. Via det scenekunstneriske arbejde udvikler eleverne ny forståelse og ny indsigt – både for sig selv og for andre. Scenekunsten bliver et laboratorium, hvor eleverne kan undersøge, hvad det vil sige ”at gå en mil i en andens sko”, hvor de kan eksperimentere med forskellige roller og hvor de kan udforske forskellige udtryksformer. Derfor har scenekunsten en værdi både som fag/forløb i sig selv, men også som didaktisk metode i fx dansk, sprogfag, historie og samfundsfag. Arbejder man med klassetrivsel kan man også drage nytte af scenekunstens didaktik. Scenekunst er en ”holdsport”, der kræver samarbejde og en forståelse for, at man ikke er modspillere, men derimod medspillere. 

Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i de fælles mål for de pågældende fag.

Ekspemler fra fælles mål:

Dansk - Der arbejdes med kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Herunder særligt færdigeheds- og vidensområdet 'krop og drama':
- Eleven kan forstå eget og andres kropssprog.
- Eleven kan dramatisere tekster og temaer sammen med andre.
- Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog.
- Eleven har viden om rum, figur og forløb.

Sted

På folkeskolen

Undervisningsmateriale

Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen

Dette forløb på Gyldendals musikportal kan samtænkes med Kulturspor

Dette forløb på Gyldendals musikportal kan samtænkes med Kulturspor

Tilmelding