Med planter fra den nære natur, farver vi garn i gryder over åben ild. Plantefarvning er en ældgammel teknik som har gjort det muligt at vi kunne iklæde os farverigt tøj - hvad betyder farver for os i dag? Hvordan kan vi bruge naturens ressourcer på en bæredygtig måde i vores forbrug af tøj?
Forløbet kan bookes nedenfor på udvalgte datoer og tidspunkter.
Vi går en tur i området hvor vi høster planter. Vi taler om de forskellige farveplanter, hvor vi skal lede efter dem og hvorfor de gror der? Vi ordner vores garn og planter for at plantefarve uldgarnet i en gryde over bål. Klassen får det plantefarvede garn med hjem.
Mens garnet farves, er der tid til at se på gamle håndarbejdsteknikker fx spinding, vævning, snoreslyngning osv.
Mens bålet passes kan vi snitte vindepinde, hæklepinde, båndvæve mm.
Snak med klassen om, hvor vores beklædning er lavet, hvad det er lavet af, og hvordan det er fremstillet. Snak om naturlige og kunstige materialer.
Lad eleverne tælle hvor mange stykker tøj de hver har derhjemme i skabet.
Garnet kan bruges i håndværk og designtimerne.
Bevægelse: Forvent en dag med lav bevægelse.
Stikord: Botanik, håndværk, uld, plantefarvning, garn, snit, bål.
Eksempler Fælles Mål
Håndværk og design -Vi arbejder med kompetencemål indenfor håndværk og materialer, eleverne arbejder med forarbejdning af materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk.
På Hald eller et anden godt sted i naturen med bålsted.
Forløbet kan bookes nedenfor på udvalgte datoer og tidspunkter.
Ønskes alternativ dato eller tidspunkt, sendes en ansøgning via denne BLANKET.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.