Gratis

Fiskeri med net i Hald Sø

Beskrivelse

Bliv fisker for en dag!

Få kendskab til fiskenes anatomi og en fiskers hverdag.

Prøv at ordne net/ruser og arbejde med andet grej.

Aktiviteter

Naturskolen har sat net i søen, aftenen før I kommer. Hvis I overnatter på lejrpladsen, kan I være med til at sætte nettet.

Vi går ned til søen, hvor tre elever af gangen kan være med i båden, når vi ror ud for at hente nettet ind. Vi skifter mandskabet ud så ofte, at alle, der har lyst, kan få en lille rotur. Normalt sætter vi en ruse og 40 meter net. Vi er stort set aldrig udefor, at der ikke er fisk i nettet, men det kan ske. 

Ved bådpladsen ordner vi net og ruse, hvis vi har fanget noget, bestemmes fiskene, måles og vejes. 
Hjemme igen renser og tilbereder vi fiskene enten som røget eller stegt fisk. Under rensningen studerer vi, hvordan sådan en fisk ser ud inden i. Er vi heldige, er der mad nok til alle!

Fanger vi ikke noget, aftales der med formidleren, hvad vi gør.

Bevægelse: Forvent en dag med lav bevægelse

Forberedelse

I kan finde billeder og oplysninger om de almindeligste fiskearter: Brasen, gedde, aborre, skaller, ørreder og ål og om livet i søen. Se link under 'undervisningsmateriale'.

Hvis eleverne har stiftet bekendtskab med fiskens anatomi og økologi, vil det naturligvis være et plus.

HUSK, at det er dig, som lærer, der har ansvar for at informere forældrene om turen og at sikre,at alle elever har lov til at deltage i aktiviteter på vandet.

Orientér jer desuden på En god dag på Naturskolen.

Efterbehandling

Hjemme på skolen kan I arbejde videre med specifikke arter eller begreber fra dagen.

Stikord: Biologi, fiskeri, mad

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne får kendskab til fisken anatomi og prøver kræfter med sejlads og fiskeri med net
 

Ekspempler fra Fælles Mål:

Natur/teknologi, efter 4. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger. Med særligt fokus på 'mennesket'.

Natur/teknologi, efter 6. klasse  - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt fokus på 'teknologi og ressourcer'.

Madkundskab - Der arbejdes indenfor kompetenceområderne 'fødevarebevidsthed', hvor eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed. Med særligt fokus på 'råvarekendskab' og 'bæredygtighed og miljø'.

Biologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi. Med særligt fokus på 'økosystemer'.

Geografi - Der arbejdes på tværs af kompetenceområderne 'undersøgelse', 'modellering' og 'perspektivering' med særligt forkus på 'demografi og erhverv'.

Sted
Naturskolen i Viborg Kommune
Ravnsbjergvej 71
8800 Viborg
Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale
(Hvis jeres skole ikke har adgang til DanskeDyr.dk, kan fiskearter.dk bruges)

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Forløbet kan bookes nedenfor på udvalgte datoer og tidspunkter.
Ønskes alternativ dato eller tidspunkt, sendes en ansøgning via denne BLANKET. Vær opmærksom på at aktivteten kun kan bookes i perioden juni-sept.
Herefter sender Naturskolen svar på ansøgning via email.

Tilmelding