AKTIVITET I VIBORGS DOMKIRKEKVARTER FOR UNGDOMSUDDANNELSER
DET SIDSTE KONGEMORD – mordgådejagt i Domkirkekvarteret
Kan du og dine klassekammerater løse danmarkshistoriens største mordgåde?
Den danske konge Erik Klipping blev brutalt myrdet Sct. Cecilienat i året 1286.
Det skete i Finderup lige syd for Viborg. Marsk Stig og otte andre adelsmænd blev dømt for forbrydelsen.
Men var de skyldige? Svaret gemmer sig i Viborgs domkirkekvarter.
Tag klassen med på en spændende gådejagt fyldt med mystik og hemmeligheder. Det er en rejse tilbage i tiden til et dramatisk kapitel i danmarkshistorien. I vil opleve danmarkshistorien på en ny, underholdende og legende måde, når den sande morder skal afsløres. Og I vil blive afkrævet mod, opfindsomhed og ikke mindst talent for heltegerninger.
Mordgådejagten begynder ved kiosken i Skovgaard Museets have. Her får I udleveret information og materiale til turen. Derefter er det op til jer at knække koder, finde skjulte spor og samarbejde, mens I bevæger jer igennem Viborgs smukke domkirkekvarter i grupper.
Mordgådejagten er udviklet af spiludviklerfirmaet HV?M i samarbejde med Viborg Museum og Skovgaard Museet.
Klassen skal gå i grupper af 4-6 elever
Alle materialer udleveres ved aktivitetens startsted: Skovgaard Museets have, Domkirkestræde 2.
Grupperne sendes afsted af en formidler med ti minutters interval.
Alt foregår til fods (i alt ca. 3 km) rundt i Domkirkekvarteret.
Aktiviteten slutter samme sted, som den startede, sammen med formidleren der runder dagen af.
Alt er analogt, og der er ikke brug for smartphones.
Eleverne skal forberedes på, at de skal samarbejde og lytte til hinanden.
Lav gerne grupper på 4-6 elever inden I ankommer til aktiviteten.
I kan evt. tale lidt om mordet på kong Erik Klipping i år 1286 inden turen, men det er ikke en forudsætning.
Klæd jer på efter vejret.
I kan bruge mordgådejagten som en optakt til et emne omkring Erik Klipping og kongemagt i middelalderen.
Tag en snak på klassen om de forskellige kompetencer, som kom i spil på turen, og om de "roller" man fik i gruppen.
I kan tale om konspirationsteorier i historie generelt.
At eleverne samarbejder
At eleverne får øje for hinandens kompetencer
At eleverne får kendskab til dele af byens historie - særligt middelalderen
At eleverne får øvet deres logiske tankegang
At eleverne får udfordret deres kreative tankegang
At eleverne lærer at læse en opgave rigtigt
At eleverne lærer at orientere sig på et kort
Eksempler fra FFM
Historie - Der arbejdes med kompetenceområdet kronologi og sammenhæng, hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder. Med er særligt fokus på det lokale, regionale og globale.
Hvis I har spørgsmål til aktiviteten eller særlige ønsker, er I altid velkomne til at ringe eller skrive.
Find mere information om Det sidste kongemord på viborgmuseum.dk/skoler/det-sidste-kongemord
Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking [at] viborg [dot] dk
Telefonen er åben for henvendelse
mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00
fredag kl. 8.00 - 13.00