Gratis

Fritidslivets store betydning

Beskrivelse

Fritidsaktiviteter er vigtige for børn og unge, og fritidslivet kan have stor betydning for den unges trivsel. Mange af de erfaringer og oplevelser, man får til sin fritidsaktivitet, kan bruges som løftestang i andre arenaer.

Aktiviteter

Fritidsvejlederne kommer i klassen og snakker med eleverne om, hvad et aktivt fritidsliv og deltagelse i et fællesskab kan have af betydning. Vi går i dialog med eleverne om, hvilke muligheder der er - og i dialogen med eleverne snakker vi om fritidslivet betydning. I samarbejde med eleverne kortlægger vi de aktiviteter, der er i lokalområdet, og laver workshop med eleverne omkring hvilke muligheder/ønsker, der er for nye fritidsaktiviteter.

Forløbet kan tilrettelægges og målrettes efter specifikke klassetrin og ønsker.

Forberedelse

Vi kontakter læreren, som har ønsket at sætte fokus på fritidslivet, for at afklare hvilke ønsker, vi skal lægge vægt på i klassen. Det kan fx være fokus på klassedynamikken, nye interessefællesskaber eller fokus på at give elever viden om effekterne ved et aktivt fritidsliv (socialt, fysiologisk, mentalt).

Efterbehandling

Med udgangspunkt i forløbet, kan der efterfølgende arbejdes videre med fritidslivet, hvor materialet fra dagen udleveres til klassen.

Formål

Formålet med dette forløb er, at eleverne får kendskab til hvilke muligheder, der er for at få et aktivt fritidsliv. Derudover er formålet også, at eleverne skal blive beviste om, hvilke potentialer der er, når man som ung får lov til at dyrke noget, man er glad for og har stor interesse i.

Målet er, at klassen bliver bevist om fritidslivets muligheder. Dialogen omkring elevernes interesser og tidligere erfaringer fra fritidslivet er med til, at eleverne på tværs får bedre kendskab til hinanden – og nye interessefælleskaber kan opstå.

Vi arbejder med

  • Kommunikation mellem eleverne
  • Relationer til hinanden
  • At være til stede
  • Glæde og sammenhold i klassen

Eksempler fra Fælles Mål: 
Idræt -  Der arbejdes med kompetenceområdet Idrætskultur og relationer, hvor eleven kan analysere idrætskulturelle normer, værdier og relationer. 
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Der arbejdes med kompetenceområdet sundhed og trivsel, hvor eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv.

 

Sted

På skolen