“Hvordan kan vi ved at rense spildevand i vores bolig og bruge smarte teknologier nedsætte forbruget af rent drikkevand?”
Det er den problemstilling, dagen tager udgangspunkt i.
Der skal monteres slanger, renses spildevand og kodes micro:bit.
Som afslutning på dagen udarbejder eleverne deres egne løsningsforslag til dagens problemstilling.
Dagen kan indgå som en del af et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.
Dagens undervisning består af 4 aktiviteter:
Tal med eleverne om dagens problemstilling.
Andre idéer:
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble forløbet i Naturvidenskabernes Hus til et fællesfagligt fokusområde i naturfagsundervisningen.
Find inspiration under 'undervisningmateriale'.
Formålet med forløbet er at inspirere elever og lærere til, hvordan man kan arbejde med de fællesfaglige fokusområder.
Eksempler fra Fælles Mål:
Biologi, fysik/kemi og/eller geografi
- Der arbejdes indenfor komtenceområdet 'undersøgelse', hvor eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'undersøgelser i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende og vurdere modeller i biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'modellering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi, fysik/kemi og/eller geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi, fysik/kemi og/eller geografi. Med særligt fokus på 'formidling'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale