Gratis

Verdensmål 7 – Bæredygtig energi(forsyning)

Tangeværket

Beskrivelse

Vi er dybt afhængige af energi i vores hverdag, og produktionen af elektricitet giver store udfordringer for vores klima. Dette forløb er særligt rettet mod udskolingen og den fællesfaglige prøve i naturfagene. 

Forløbet kan med fordel benyttes i forbindelse med arbejdet med følgende fællesfaglige fokusområder: 

  • Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan 
  • Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer
Aktiviteter

Forløbet tager udgangspunkt i tværfaglige problemstillinger om bæredygtig energiproduktion med fokus på vandkraft og vindkraft, med udspring i Tangeværket og Energimuseets udstilling om vindmøller.  

Eleverne får et konkret indblik i energiproduktion, hvor eleverne desuden oplever omstillingen fra sort til grøn energi gennem museets udstillinger. 

Undervejs er det en fordel, at eleverne tager billeder og film, så de hjemme kan arbejde videre med problemstillingerne.

Dagen varer normalt 3-4 timer og er bygget op omkring følgende moduler:

 

Rundvisning: Bæredygtig energiforsyning

Rundvisning, hvor eleverne bliver introducerettil vandkraft, vindkraft, solenergi, Power to X og udfordringerne ved fossile brændstoffer.Workshop: Byg og test vindmøller

 

Workshop: Byg og test vindmøller

Hands-on workshop, hvor eleverne skal optimere og teste vindmøller via datalogning på computer/tablet/mobil.

 

Lynshow: 

Oplevelse af 1.000.000 volt i Energimuseets Bohrtårn, hvor vi formidler Nicola Tesla og Thomas Edisons kamp om den tidlige elektricifisering af samfundet. Dagen sluttes af med højt hår. 

Forberedelse

Det er en fordel, at eleverne har viden om produktion af elektricitet og den heraf følgende påvirkning af miljøet.  

Der kan arbejdes med følgende fagområder, men det er ikke en forudsætning for forløbet.  

Magnetisme

Global miljøkemi

Energi på vej

 

Efterbehandling

Når eleverne kommer hjem på skolen, kan de arbejde videre med problemstillinger og begynde at finde frem til forsøg, der kan være med til at illustrere og forklare problemstillingerne. Hvordan kan museets udstilling bruges som eksempel til den fællesfaglige prøve? Afslutningsvis kan eleverne lave en fremlæggelse om processen eller et decideret projekt med udgangspunkt i det fællesfaglige forløb. 

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne får konkrete viden, som kan bruges som udgangspunkt til det fremtidige arbejde/case i forbindelse med den fællesfaglige prøve i naturfagene.

Eksempler fra Fælles Mål
Biologi Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.
Geografi Eleven har viden om muligheder for udnyttelse af naturgrundlaget.
Fysik/Kemi Diverse færdigheds- og vidensmål under Energiomsætning.

Sted
Energimuseet
Bjerringbrovej 44
8850 Bjerringbro
Undervisningsmateriale

Sekundært materiale

 

Sekundært materiale

Tilmelding

Udfyld følgende kontaktformular og så vender vi tilbage med et endeligt program via mail. 

Tilmelding