Sunde madvaner betyder, fornuftige valg, valg som giver plads til udskejelser.
Forløbet består af 2 dele.
Del 1 består af et oplæg i børnenes øjenhøjde, det vil være en dialog om;
Del 2 vil være praksisdelen hvor vi er sammen om at lave en lækker, sund og nærende måltid.
Der kan arbejdes med sund livsstil i det obligatorisk emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Der kan arbejdes med anbefalinger i forhold til madpakken.
Forældre kan evt. inviteres til en sund og nærende middag, som afslutning på forløbet.
Formålet med forløbet er at børnene for en fornuftig tilgang til både sund og usund mad samt drikkelse, samten forståelse for at sunde madvaner betyder, fornuftige valg, valg som giver plads til udskejelser som fx slik, sodavand, MC Donalds osv.
Eksempler fra Fælles Mål
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Der arbejdes med komtenceområdet sundhed og trivsel, hvor eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv.
Madkundskab - Der kan arbejdes med flere kompetenceområder i faget. fx. mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning og måltid og madkultur.
Forløbet kan også foregår på jeres skole.
Inspirationsmateriale