Børnene inviteres ind i et kunstnerisk og sanseligt univers af leg, nysgerrighed og kreativitet ud fra tanken om, at kunsten ikke kun skal opleves med øjnene, men også kan erfares gennem hænderne.
Udstillinger i skoleåret 2024/2025:
20.09.24 - 12.01.25
Farming Fire, Mikkel Ørsted
20.09.24 - 12.01.25
Plastic Milk, Jens Settergren
24.01.25 - 11.05.25
Memory, Benedikte Bjerre & Johannes Büttner
24.01.25 - 11.05.25
Colour Instruments, Christina Augustesen
Vi går på opdagelsesrejse i den/de aktuelle særudstilling(er) og taler om, hvad vi ser og oplever og hvad vi tænker om det.
Når vi har oplevet kunsten med vores øjne, så er der rig mulighed for at erfare den gennem hænderne. Det gør vi enten i udstillingen eller i vores kreative værksted, hvor vi undersøger og arbejder med de tematikker og materialer, som børnene møder på den/de aktuelle særudstilling(er). Vi finder materialerne frem og har klargjort en ramme, som børnene kan arbejde indenfor.
Vi skræddersyr forløbet efter jeres ønsker. Vi har stort fokus på at give jer en god oplevelse med kunsten og besøget på Viborg Kunsthal. Derfor starter vi besøget med at tale om, hvad der skal ske; at vi ikke må røre ved værkerne og at vi går rundt sammen. Børnene kan med fordel gå to og to. Det kan være en god ide at tale med børnene om besøget inden I kommer på kunsthallen.
Vi bruger max 30 minutter i udstillingen, inden vi går videre til det kreative arbejde i udstillingen eller vores kreative værksted.
Har I lært noget nyt om kunst? Hvad var godt ved oplevelsen og kunsten?
Børnene får mulighed for at sanse og opleve kunsten i øjenhøjde. Forløbet tager udgangspunkt i lærerplanstemaerne Kultur, æstetik og fællesskab samt Krop, sanser og bevægelse, da børnene møder kunsten igennem bevægelse og leg. (Dette kan dog variere fra udstilling til udstilling).
Eksempler fra den pædagogiske læreplan
Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Krop, sanser og bevægelse - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.