Innovation, bæredygtighed og markedsføring.
Kom på besøg til en spændende dag, hvor vi sammen får skøre, vilde og gode idéer til at skabe nyt af gammelt - og planlægger, hvordan vi sælger idéerne.
Vi mødes på Mercantec, hvor to faglærere fra Handelsskolen byder velkommen og skal forestå undervisningen.
Eleverne bliver undervist i metoder til arbejdet med at skabe nyt af gammelt. Vi arbejder med forskellige idégenereringsteknikker og udtænker nye produkter. Bagefter finder vi ud af, hvordan vi kan sælge dem.
Forud for besøget kan I evt. arbejde med forståelsen af innovation f.eks. ved at lave en brainstorm om begreberne innovation, produktudvikling og salg.
Lad eleverne lægge mærke til de små ting i hverdagen, som kunne se anderledes ud. Kan opvaskebørsten fx forbedres, eller er der brug for nye fryseposer?
I kan også prøve kræfter med idégenerering på egen hånd.
Efter besøget kan I tage på virksomhedsbesøg og udvikle løsninger på virksomhedscases. Se fx forløb Danmatic her på siden.
Der lægges op til at bruge en idéudviklingsmodel i forhold til virksomhedsbesøget - se under Undervisningsmateriale.
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Innovation og entreprenørskab er et tværgående tema i folkeskolen, hvori der er fokus på elevernes kompetencer til at skabe, udvikle og handle.
Forløbet har til formål at afprøve aktivitiviteter, der motiverer og giver eleverne kompetencer til at iværksætte, lede og deltage i værdiskabende processer.
Eleven vil få indblik i begreberne; produktudvikling, salg og innovation samt import & eksport.
Eksempler fra Fælles Mål
Samfundsfag - Der arbejdes med kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien.
Uddannelse og job - Der arbejdes med kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder. Der kan også arbejdes med kompetenceområdet 'arbejdsliv', hvor eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere.
SEKUNDÆRT materiale
Ideudviklingsmodel
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.