Hvordan undgår vi at ende i tv-serier som Luksusfælden?
På kurset vil du og dine klassekammerater få indblik i, hvordan man styrer sin økonomi som privatperson.
Vi ser på to overordnede områder nemlig de ”hårde” og de ”bløde”.
Under de hårde kigger vi bl.a. budget, renter, rettigheder/pligter ved køb og div. faldgrupper ved lån.
Under de bløde ligger bl.a. behov og motiver ved køb – lige som vi ser på reklamers påvirkninger.
Vi tager udgangspunkt i elevgruppens egen privatøkonomi, hvor de yngste elever knap har egen økonomi – mens mange af de ældste elever er i gang med både at tjene egne penge, og ikke mindst at bruge dem.
I kan evt. se et klip fra Luksusfælden forud for besøget.
Desuden kan eleverne med fordel arbejde med:
Formålet med denne dag er at give eleverne et indblik i privatøkonomiens muligheder.
Eksempler fra Fælles Mål
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'matematiske kompetencer', hvor eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik.
Samfundsfag - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'økonomi', hvor eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien. Med særligt fokus på privatøkonomi'.
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.
Vi mødes ved hovedindgangen.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Kontakt Jørgen Høgh Andersen