”Vrum, vrum vrum”. En lille rød flyvemaskine flyver ind ad vinduet i Bibliotekets sal. Den flyver en tur rundt om lampen og lander på et lille bord. Ud kommer en lille nisse. Der er krise. Troldmanden Atrix prøver atter at ødelægge julen.
Bibliotekes afholder igen igen sit populære julearrangement, hvor teater-fortælling-leg forenes. Et arrangement, hvor al julens stress og jag sat i stå i 1 1/2 time.
Først skal børnene spille en blanding af banko og billedlotteri, hvor de vil møde kendte figurer som 'Paw Patrol' og 'Peter Pedal' på spillepladerne. Bagefter skal gevinsternes spises, som består af småkager med saft og kaffe. Til sidst skal børnene høre en spændende julehistorie om nisserne og troldmanden Atrix i en blanding af teater og fortælling.
Fortæller og spilstyrer er (som i de sidste mange år) Erik Kierkegaard.
Sammen med Erik vil børnene blive ført igennem en hyggelig stund, hvor lyset dæmpes og julehyggen bredes. Vi skal stifte bekendtskab med ’billedbanko’ og en lille ’teater-fortælling’.
Som forberedelse til billedbanko kan I med fordel spille banko og/eller billedlotteri hjemme i institutionerne. Dette med henblik på, at børnene genkender spillet, får lyst til at spille og engagere sig i aktiviteten. Derudover kan I tale om f.eks. Peter Pedal, Paw Patrol, Cirkeline mm.
I kan med fordel også forberede børnene på den lille forestilling, således der blandt børnene skabes nysgerrighed, stemthed og engagement. I kan f.eks. tale om indholdet ved at læse op, hvad teateret handler om; hvem mon nisserne og Atrix er? Hvordan mon Atrix vil ødelægge julen? mm. Eller om teatrets form, hvad er et teater? Hvorfor er lyset dæmpet? Skal man være stille? Således børnene kender lidt til de forventninger, der er til en forestilling.
Under teatret kan det pædagogiske personale med fordel være med til at skabe tryghed blandt børnene, og være opmærksom på hvad der optager børnene, samt hvilke følelser de får (glæde, sorg, vrede mm). Dette med henblik på efterbehandling.
Efter arrangementet er det en god ide at skabe mulighed for, at børnene kan udtrykke sig om deres oplevelser med billedbanko og teaterfortælling. Måske børnene vil læse en julehistorie, tegne historien, lege historien, synge historien, rime og remse, selv digte en historie eller lave et teater. Derved får børnene mulighed for at bearbejde de æstetiske oplevelser, således det styrker deres identitet med henblik på fremadrettet at bearbejde følelser, tanker og drømme. I kan også spille billedlotteri og banko igen, eller evt. lave jeres eget spil.
Formålet med dette arrangement er at styrke børnenes sociale kompetencer, kommunikative og sproglige udvikling og give dem en oplevelse af kultur, æstetik og fællesskab. Arrangementet består af to aktiviteter, billedbanko og teater-fortælling, hvor det pædagogisk er muligt at støtte børnenes sociale udvikling samt kommunikative og sproglige udvikling (billedbanko), men også at arbejde med børnenes æstetiske læreprocesser, hvor de stifter bekendtskab med forskellige former for kulturoplevelser (teater og fortælling).
Eksempler fra læreplanstemaer
Social udvikling:
Kommunikation og sprog
Kultur æstetik og fællesskab:
Gå gennem børnebiblioteket og derefter ned i salen i kælderen.
Tilmelding via links herunder:
Praktiske spørgsmål om julebilledbanko: Direkte til Erik Kierkegaard 29918677 – erikkierkegaard [at] gmail [dot] com
Det er muligt at spise i salen efter arrangementet - eller booke bibliotekets madpakkerum via telefon; 87873440