Gratis

Kulturspor - Sprog og fortælling

Beskrivelse

Kulturspor er Kulturskolen Viborgs tilbud til dagtilbud i Viborg Kommune. 
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieret kultur. 

I Kulturspor møder børnene inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med pædagoger fra dagtilbuddet planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Kulturspor udbydes som 4 forskellige forløb: 

  • Musik, sang og bevægelse
  • Billedkunst og tegning
  • Teater og drama
  • Sprog og fortælling

Fælles for alle er, at børnene udfolder sig i fællesskab. Forløbet planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde mellem en musiker, kunstner eller dramatiker fra Kulturskolen Viborg eller en børnekulturformidler fra Viborg Bibliotek.

Forløb

Alle daginstitutioner i Viborg Kommune tilbydes kultursporsforløb indenfor et 3-årsrul. I bliver kontaktet af kulturskolens projektmedarbejder, når det er jeres tur til at få Kulturspor på besøg. De enkelte forløb tilrettelægges i samarbejde mellem kunstner og pædagog og faciliteres af koordinator fra Kulturskolen.

Aktiviteter

Sprog og fortælling

En børnekulturformidler fra Viborg Bibliotekerne skræddersyr et forløb i samarbejde med daginstitutionens pædagoger. Gennem udvalgte billedbøger inddrages børnene i en levende fortælling. På eftergløden leges fortællingen videre eller gentages og omskabes i en kreativ aktivitet.

Historierne og aktiviteterne i forløbet er udvalgt med afsæt i Læreplanens temaer og mål, med særligt fokus på kommunikation og sprog. Intentionen er at børnene opdager deres egne muligheder for at genskabe, udvikle og forstærke en fortælling gennem leg. Pædagogerne får ny inspiration til, sammen med børnene, at gen- og omskabe fortællinger til leg.

Varighed: 6 besøg á 1 time til én børnegruppe eller eller 4 besøg á 90 min.

Forløbet er målrettet den ældste børnegruppe i børnehaverne, de 5-6 årige.

Forberedelse

For alle Kultursporaktiviteter i daginstitutionerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet. 

Forud for forløbet afholdes et møde, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, samt diverse praktik aftales. 

Konceptet er meget fleksibelt, og der er rigtig gode muligheder for at kombinere jeres kultursporsforløb med øvrige læringsmål eller aktuelle temaer. Desuden anbefaler vi, at der af de samlede 6 timer prioriteres tid til, at hele husets personalegruppe deltager i et kunstnerisk værksted, hvor I sammen med kunstneren udforsker den kunstart, I har valgt.

Efterbehandling

Det er centralt i forløbet, at der under hvert Kultursporforløb afsættes tid til løbende dialog, evaluering og tilpasning.

Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af det pædagogiske personale og kunstner i fællesskab.

Det pædagogiske personale udfylder et kortere digitalt evalueringsskema.

Formål

Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at de taler ind i den styrkede pædagogiske læreplan. 

Eksempler på mål fra den styrkede pædagogiske læreplan:

Kommunikation og sprog - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, - at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden, og at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier, og at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Sted

Egnet lokale i dagtilbuddet.

Undervisningsmateriale

Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen.

Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:

Dette forløb på Gyldendals musikportal kan sammentænkes med Kulturspor:

Tilmelding

Beslutning om hvilke kunstarter, børnegruppe og medarbejdere som indgår i Kulturspor på den enkelte daginstitution træffes af den pædagogiske leder af den pågældende daginstituion i samarbejde med leder og/eller koordinator fra Kulturskolen forud for forløbet.