Nyhed

Kunst i stilhed

Kunst i stilhed

Beskrivelse

Med inspiration fra silent looking og craft psykologi har Viborg Kunsthal skabt undervisningsforløbet ’Kunst i stilhed’ til den danske billedkunstner Mikkel Ørsteds udstilling 'Farming Fire'. Forløbet udforsker og udfolder udstillingens tematikker og sammenhænge mellem sansning, håndværk, spiritualitet og filosofi.

Vi starter med en omvisning, hvor vi sætter elevernes sanseapparat i spil, imens vi skiftevis ser på kunst i stilhed og fortæller, hvad vi lægger mærke til i udstillingen.

Efterfølgende skaber eleverne deres egen kunst i en stillekupé i udstillingen. I dæmpet belysning, med sagte musik og på bløde puder skaber vi et rum med fokus på håndens arbejde, gentagelsen, hvor det handler om at fordybe sig og finde sin egen en flowoplevelse, imens eleverne arbejder med mønstre, former og farver.

I forbindelse med undervisningsforløbet stifter eleverne bekendtskab med den nyeste samtidskunst. Mikkel Ørsted arbejder både med maleri og keramiske skulpturer i spændingsfeltet mellem den visuelle poesi og den eksperimenterende naturvidenskab, så eleverne bliver endvidere præsenteret for forskellige kunstneriske medier. 

Aktiviteter

Vi undersøger, sætter ord på og bliver klogere på selve udstillingen i en samtale med kunsthallens formidler. Hvad ser eleverne? Hvordan virker materialerne? Med udgangspunkt i 'silent looking' taler vi om former, farver, materialer og tematikker i Mikkel Ørsteds ekspressive, sansemættede malerier og monumentale keramiske skulpturer. 

Herefter går vi i stillekupeen og eksperimenterer på egen hånd. I dæmpet belysning, med tændte stearinlys og til lyden af sagte musik skal vi sidde på gulvet på bløde puder og arbejde med fx at skabe lerrelieffer med mønstre af perler, glas og pailletter, væve abstrakte mønstre i et farvevirvar eller udforske med forskellige farve- og materialereksperimenter på lærred og papir. 

I kan ønske, hvilken én af aktiviteterne, som jeres elever skal prøve kræfter med i stillekupeen. Alle aktiviteter i stillekupeen er inspireret af Mikkel Ørsteds kunstneriske praksis. 

Vi tilpasser tematik, materiale og aktivitet efter behov.

 

Forberedelse

Vi har rig mulighed for at tilrettelægge et skræddersyet forløb, der passer præcis til jeres klasse, så tøv ikke med at kontakte os - vi vil gerne formidle samtidskunsten til jer!

Efterbehandling

Eleverne opfordres til at undersøge, analysere og arbejde praktisk videre med Mikkel Ørsteds poetiske univers, ud fra tanken om, at samtidskunst ikke blot skal ses, men også opleves, medskabes og reflekteres. I kan fx. arbejde med at skrive naturpoesi ud fra værkerne i udstillingen eller arbejde med at skabe større værker fx. ved at lave farveeksperimenter, imens I lytter til musik af forskellige genrer. 

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at iagttage, reflektere og sætte begreber på deres oplevelser med samtidskunsten.
Desuden er der rig mulighed for, at eleverne prøver kræfter med at skitsere, udforme og realisere deres egne værker.

Hos de yngste elever giver forløbet en læring om samtidskunst, en forståelse af de forskellige medier og det at være i stand til at samtale om kunsten.
 

Eksempler fra Fælles Mål:

Billedkunst, efter 3. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan samtale om egne og andres billeder.

Billedkunst, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan analysere og vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområder.

Billedkunst, valgfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor eleven kan eksperimentere med udtryksformer, teknikker og materialer med vægt på tematisering.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedanalyse', hvor eleven kan analysere billeder fra forskellige tidsperioder, kulturer og medier med vægt på nutidige billedudtryk.
 

Dansk, efter 2. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 4. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 6. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 9. klasse
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster.

Sted
Viborg Kunsthal
Riddergade 8
8800 Viborg

Der er cykelafstand for mange byskoler, og bus nr. 2, 62, 750 og 751 standser tæt ved kunsthallen.

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.