Book online

GS24 Grønne smil og glæde med Luni Smil

Beskrivelse

Plante liv, smil og solskin - og syng skønne sange sammen på tværs af generationer.
Alt sammen med den bæredygtige klovn, Luni Smil.

Luni Smil er blevet en ”bæredygtig klovn”, som kommer og henter børnene i klassen. Sammen går I hen til de ældre på det lokale plejecenter.
Her bliver der, på tværs af generationer, plantet smil, solskin og grønne spirer - og sammen synges nogle skønne sange.

Forløbet forholder sig til temaerne klimatilpasning og menneskets samspil med naturen som en del af Grønne Sammens tematikker og Viborg Kommunes klimaplan.

Aktiviteter

Program for dagen

  1. Luni Smil henter børnene i klassen og følges med dem til det lokale plejecenter
  2. Alle synger ”Jeg ved en lærkerede
  3. Luni synger et vers og alle synger med på omkvædet ”Plante smil og plante solskin
  4. Børn og ældre planter blomster i små urtepotter. Barn og ældre planter sammen, Luni styrer aktiviteten og de ældre + plejerne er aktive på deres niveau.
    Derefter samles "haven", og Luni taler med børnene og beboerne om, hvad der skal til, for at blomsterne kan gro f.eks. ved at give omsorg, smil, vand, små fagter mm.
    Klassen får nogle af planterne med hjem, mens andre bliver på plejecenteret.
  5. Vi siger farvel til hinanden ved at børnene synger ”Grønne Sammen - sangen” for de ældre, slutteligt får et grønt klovnekys - en lille grøn plet på næsen..
Forberedelse

Før besøget:

  • Øv Grønne Sammen - sangen, så eleverne kan synge den for beboerne som afslutning
  • Syng de øvrige sange hjemmefra, så børnene kender dem på forhånd og kan synge med.
     
  • Vis børnene et billede af Luni Smil, og fortæl hvem hun er, og hvad I skal sammen med hende.
  • Snak med børnene om, hvad et plejecenter er, og hvem der bor der.
     
  • Forbered børnene på hvordan man planter og hvorfor vi skal plante og passe på naturen.
     

På dagen

  • Luni vil være i klassen kl. 9. 
  • I skal være på plejecentret ca. kl. 10.00 
     

Brug gerne 20 råd til en grønnere hverdag fra Viborg Kommunes klimaplan som afsæt til samtale om og/eller arbejde med de temaer, der er relevante for forløbet.

Efterbehandling

Hjemme igen er det en god ide at tale om oplevelsen. I kan eksempelvis snakke om:

  • Hvordan var det at møde Luni Smil og de ældre på plejecentret? Hvad fortalte de? Hvad gjorde de? 
  • Hvad plantede vi sammen med de ældre? Hvordan passer vi på planterne, så de vokser?
  • Hvordan ser der ud på vores legeplads/skolegård? Hvor mange forskellige planter har vi? Har vi nok eller skal vi plante flere?
  • Syng sangene fra turen

For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.

Find inspiration til forskellige vinkler på temaerne klimatilpasning og menneskets samspil med naturen under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.

Formål

Formålet med forløbet er at give eleverne mulighed for

  • at møde ældre medborgere om et fælles tredje.
  • sættes fokus på den grønne dagsorden i mødet mellem generationer.
  • at deltage i aktiviteter med fokus på bæredygtighed.
     

Eksempler fra Fælles Mål

Musik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikudøvelse', hvor eleven kan deltage opmærksomt i sang, spil og bevægelse. Med særligt fokus på 'sangrepertoire'.

Natur/teknologi - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt fokus på 'organismer'.

Sted

På det lokale plejecenter

Undervisningsmateriale
Tilmelding

Kontakt formidler, Lene(Luni) Mortensen, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Book forløbet nederst på siden i tilmeldingsmodulet (forløbet står til booking fra kl 9.00, men Luni Smil aftaler konkret med det nærmeste plejecenter).

 

Tilmeldingsfrist
19.06.2024
Tilmelding