Vidste I, at Viborg huser et mere bæredygtigt tøjmærke?
Firmaet hedder Grobund, og dem kan I møde i dette forløb.
Samtidigt får I kendskab til tekstilindustrien, dens klimabelastning og påvirkning på produktionsland og -medarbejdere gennem arbejdet med undervisningsmaterialet 'I en tynd tråd', som også giver eleverne stof til eftertanke i forhold til deres rolle som forbrugere.
Undervisningsmaterialet er udviklet af Laban Stories i samarbejde med Udenrigsministeriets Oplysningspulje og LB Fonden.
Forløbet forholder sig til temaerne forbrug og erhvervsliv som en del af Grønne Sammens tematikker og Viborg Kommunes klimaplan.
Forløbet starter på egen hånd, hvor I i klassen undersøger tekstilindustrien generelt og Grobund værdier og hjemmeside.
I udarbejder spørgsmål, som I får lejlighed til at stille, når I møder Mette fra Grobund (online).
Slutteligt arbejder klassen med et interaktiv dilemmaspil/videofortælling, som omhandler forbrugerens rolle.
Lærerens forberedelse:
I klassen:
Brug desuden gerne 20 råd til en grønnere hverdag fra Viborg Kommunes klimaplan som afsæt til samtale om og/eller arbejde med de temaer, der er relevante for forløbet.
Afslut forløbet med enten med opgaven 'Din t-shirt' eller 'Tip Tøjet' - findes som PRIMÆRT materiale under 'undervisningsmateriale. (90 min.).
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration til forskellige vinkler på temaerne forbrug og erhvervsliv under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er at eleverne
Eksempler på Fælles Mål:
Samfundsfag
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'politik', hvor eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger. Med særligt fokus på 'det politiske system, retsstat og rettigheder'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'sociale og kulturelle forhold', hvor eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. Med særligt fokus på 'social differentiering'.
På jeres egen skole
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
PRIMÆRT materiale
NB! Vær opmærksom på sidetallene
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Book forløbet nederst på siden i tilmeldingsmodulet.
Bookingen er sat til kl. 9:00, men kontakt Mette fra Grobund for at aftale, hvornår og hvordan I mødes.