Lydmonstre - leg og læsning er udkommet på Dansk Psykologisk Forlag marts 2024.
Materialet er nyt og anderledes, idet det tager udgangspunkt i undervisning med nonsensord.
I Lydmonstre arbejdes der med en grundig og systematisk tilgang til det fonologiske arbejde med udgangspunkt i lege og aktiviteter.
Materialet er målrettet den første læsetilegnelse og henvender sig primært til eleverne i børnehaveklasse og 1.klasse. Det kan med stor fordel anvendes sammen med læseudfordrede elever i 2. - og 3. klasse. Desuden kan lydmonstrene benyttes sammen elever i rød og gul kategori i 4. og 5. klasse, når disse elever fortsat skal styrke deres fonologiske kompetence.
Målgruppe:
Børnehaveklasseledere, dansklærere i indskolingen, læse- og ordblindevejledere
Formål:
Formålet med materialet ”Lydmonstre - leg og læsning” er at give alle elever den bedste start på den skriftsproglige udvikling og at opspore, forebygge og reducere afkodningsvanskeligheder hos læseudfordrede elever.
Indhold:
Præsentation af lydmonstrene - hvad er et Lydmonster og hvor kommer ideen fra?
Teori bag arbejdet med nonsensord i undervisningen.
Gennemgang af bogens fire dele:
- Lydmonsterkort (og forslag til 23 lektioner)
- Skriveopgaver
- Lege og aktiviteter
- Test
Form:
Oplæg, hands on, spørgsmål og debat
Undervisere:
Forfatterne Pernille Hasselholdt Bach, Dorte Siliam Kristensen og Edel Irene Nørgaard
Log på Viborg Kommunes kursuskatalog her: Katalog Viborg Kommune (plan2learn.dk) og skriv Skole i søgefeltet. Så kan du læse mere om indholdet i de enkelte kurser og melde dig til efter aftale med din skoleleder. Kurserne er gratis at deltage i.