Nyhed

Håndværk, træ og teknikker - HS-Byg

Beskrivelse

Hvilke forskellige træteknikker bruger en møbelvirksomhed, når den skal formgive en spisestol eller producere lækre køkkenelementer i træ?

I dette forløb til håndværk og design på mellemtrinnet, lærer eleverne blandt andet, hvilke forskellige træsorter der findes, og hvad man kan bruge dem til.
De arbejder med træets åreretning, laver øvelser med sugerør, der illustrerer træets opbygning, og de afprøver, hvordan man kan bøje træ ved hjælp af damp.
Eleverne vil også blive klogere på, hvordan skove og træprodukter lagrer CO2, og hvordan træ er et bæredygtigt materiale.

Undervejs i undervisningsforløbet besøger klassen HS-Byg, der arbejder med træ – og som kan gøre eleverne klogere på, hvordan de forskellige teknikker og træsorter bliver brugt, når der fx skal produceres møbler, byggematerialer eller køkkenelementer.

Aktiviteter

På virksomhedsbesøget vil eleverne se, hvordan virksomheden konkret arbejder med træ, og hvordan teknikkerne, de har arbejdet med i skolen, bliver brugt på virksomheden.

På besøget vil eleverne: 

  • blive præsenteret for virksomheden og udvalgte medarbejdere, der fortæller om deres uddannelsesvej og hvorfor lige deres job er fedt. 
  • se udvalgte træprodukter som virksomheden producerer eller bygger.
  • få vist, hvilke teknikker virksomheden gør brug af, når de arbejder med træet. 
Forberedelse

Undervisningsforløbet starter hjemme på skolen. Her er det vigtigt, at eleverne får træet i hænderne og arbejder med træet, så de oplever og får skærpet deres forståelse af, hvad træ kan, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med det.
I undervisningsmaterialet er der lagt op til, at eleverne laver øvelser, hvor de bl.a. arbejder med: 
Trætyper, bearbejdet træ, træs åreretning, træets hårdhed, træ kan bøjes, træs elasticitet.

Undervisningsforløbet fortsætter med et besøg hos HS-Byg og afsluttes med undervisning hjemme på skolen.

Det giver eleverne et hands-on indtryk af, hvordan det, de lærer i klassen, hver dag bruges i verden omkring os.

Forløbet er udviklet, så det opfylder Fælles Mål for håndværk og design.

Efterbehandling

Som afslutning på forløbet skal eleverne arbejde med at designe og producere deres eget træ-produkt.
Hvis det er aftalt med virksomheden, kan eleverne få et stykke træ med fra deres produktion og eventuelt forslag til, hvilke teknikker der kan bruges til at bearbejde det. 

Formål

Eleverne vil gennem en eksperimenterende og undersøgende tilgang lære om forskellige typer af træ, træs egenskaber, og hvordan man kan bearbejde træ.
På virksmhedsbesøget vi eleverne opleve, hvordan virksomheden arbejder træ og præsenteres for forskellige typer af jobs, man kan have indenfor træ-og møbelbranchen.
Undervisningsforløbet er bygget op sådan, at eleverne på skolen får træet i hænderne og arbejder med træet, så de oplever og får skærpet deres forståelse af, hvad træ kan, og hvilke teknikker man bruger, når man arbejder med det.

Eksempler på Fælles Mål

Håndværk og design
-Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'håndværk - forarbejdsning', hvor eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer.
-Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'design', hvor eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling.

Sted
HS-Byg
Randersvej 65
8800 Viborg
Undervisningsmateriale

PRIMÆRT materiale
Undervisningsmaterialer findes her:

Tilmelding

Skriv til virksomheden for at aftale besøg her.

Eller kontakt Mikkel London i Åben Virksomhed: mlo [at] da [dot] dk