Gratis

Kulturspor - Billedkunst og tegning

Beskrivelse

Kulturspor er Kulturskolen Viborgs tilbud til dagtilbud i Viborg Kommune. 
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieret kultur. 

I Kulturspor møder børnene inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med pædagoger fra dagtilbuddet planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Kulturspor udbydes som 4 forskellige forløb: 

  • Musik, sang og bevægelse
  • Billedkunst og tegning
  • Teater og drama
  • Sprog og fortælling

Fælles for alle er at børnene udfolder sig i fællesskab. Forløbet planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde mellem en musiker, kunstner eller dramatiker fra Kulturskolen Viborg eller en børnekulturformidler fra Viborg Bibliotek.

Forløb

Alle daginstitutioner i Viborg Kommune tilbydes kultursporsforløb indenfor et 3-årsrul. I bliver kontaktet af kulturskolens projektmedarbejder, når det er jeres tur til at få Kulturspor på besøg. De enkelte forløb tilrettelægges i samarbejde mellem kunstner og pædagog og faciliteres af koordinator fra Kulturskolen.

Aktiviteter

Billedkunst og tegning

En kunstner fra kulturskolen skræddersyr et forløb i samarbejde med daginstitutionens pædagoger. Der kan fx arbejdes indenfor følgende områder: collage, maleri, ler, gips eller naturmaterialer.

Ved at afprøve og eksperimentere med de forskellige teknikker og materialer, får børnene vækket deres fantasi, kreativitet og nysgerrighed samt stimuleret deres finmotorik. Pædagogerne får masser af ny inspiration til det kreative arbejde i dagligdagen.

Varighed: Vi anbefaler 8 besøg á 90 min. varighed eller 4 besøg af 180 min varighed fordelt på 2 forskellige børnegrupper.

Indholdet planlægges med den tilknytte kunstner i tæt dialog med dagtilbuddet og Kulturspors koordinator. Det er vigtigt, at det er den samme børnegruppe, der går igen hele forløbet igennem, og at institutionen afsætter relevant og tilstrækkeligt pædagogisk personale til opgaven.

Forberedelse

For alle Kultursporaktiviteter i daginstitutionerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet. 

Forud for forløbet afholdes et møde, hvor det pædagogiske/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, samt diverse praktik aftales. 

Konceptet er meget fleksibelt, og der er rigtig gode muligheder for at kombinere jeres kultursporsforløb med øvrige læringsmål eller aktuelle temaer. Desuden anbefaler vi, at der af de samlede 12 timer prioriteres tid til, at hele husets personalegruppe deltager i et kunstnerisk værksted, hvor I sammen med kunstneren udforsker den kunstart, I har valgt.

Efterbehandling

Det er centralt i forløbet, at der under hvert Kultursporforløb afsættes tid til løbende dialog, evaluering og tilpasning.

Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af pædagog og kunstner i fællesskab.

Pædagogen udfylder et kortere digitalt evalueringsskema.

Formål

Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan.

Eksempler på mål fra den styrkede pædagogiske læreplan:

Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier, og at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Sted

Egnet lokale i daginstitutionen.

Undervisningsmateriale

Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen

Tilmelding

Beslutning om hvilke kunstarter, børnegrupper og medarbejdere som indgår i Kulturspor i det enkelte dagtilbud træffes af den pædagogiske leder af det pågældende dagtilbud forud for forløbet.