"Spøgelsesjagten" er en anderledes biblioteksintroduktion for 5. årgang med en spøgelseshistorie som ramme.
Et tematiseret biblioteksbesøg hvor eleverne får brug for indlevelse, kløgt og samarbejde til at søge og finde svar i børnebibliotekets materialer.
Eleverne inddrages i en spændende, fiktiv rammefortælling, hvor de skal hjælpe biblioteket med de problemer, vi har med spøgelser.
Gennem samarbejde og opgaveløsning tilegner eleverne sig i mødet med skøn- og faglitteraturen på biblioteket den nødvendige viden, koder og ledetråde til at løse gåden og stoppe spøgeriet.
På Hovedbiblioteket i Viborg er der kommet flere og flere rapporter om mærkelige hændelser. Sent på aftenen høres underlige lyde, døre går op og i, kolde vinde blæser gennem lokalerne, og bibliotekets materialer falder på mystisk vis ned fra hylderne. Hvad er det der sker? Nogle mener, at det er Overbibliotekar Andreas Jürgensen, der ikke kan få fred i sin grav. Han var kendt og frygtet i sin samtid, og det gik især ud over de børn og unge, der kom på biblioteket. Han havde et indædt had til børn og mente, at de var dumme og ude af stand til at opføre sig ordentligt. Så måske er det Andreas Jürgensen der går igen – noget tyder på det. Men har Andreas Jürgensen ret? Er nutidens børn og unge virkelig så dumme og uopdragne?
Hjælp biblioteket med at bevise, at børn og unge er meget klogere, end gamle Hr. Jürgensen troede, så vi sammen kan stoppe spøgeriet.
Ved at gå på opdagelse i bibliotekets materialer og løse en række opgaver i biblioteksrummet kan eleverne forhåbentlig bevise, at de er kvikke – meget kvikkere end Andreas Jürgensen mente.
Eleverne skal i fællesskab løse opgaverne og derved få adgang til nogle ledetråde, der kan hjælpe dem videre.
Til sidst samles ledetrådene, og forhåbentligt kan biblioteket og Andreas Jürgensen endelig få fred.
Inden besøget skal læreren have opdelt klassen i grupper med 3 elever på hvert hold. Det vil være hensigtsmæssigt, at der er en jævn fordeling af stærke og mindre stærke læsere på holdene.
Spøgelsesjagten foregår i bibliotekets åbne, offentlige rum. Lærerens rolle under forløbet er derfor at hjælpe eleverne med at deltage på en måde, hvor både elever og de øvrige biblioteksbrugere får en god oplevelse. Dette gøres bl.a. ved at hjælpe de elever, der har brug for ekstra støtte, samt ved at deltage aktivt under afviklingen af forløbet.
For at eleverne kan deltage i forløbet, er det en fordel, at de har en grundlæggende viden om forskellige litterære genrer herunder, at de kan kende forskel på faglitteratur og skønlitteratur, samt fakta og fiktion, og at de derved har forudsætningerne for at forstå bibliotekets opstillinger (dvs. at skønlitteratur står opstillet i alfabetisk rækkefølge efter forfatterens efternavn, og at faglitteratur er opstillet nummerisk efter emne).
Hvis I, efter forløbet, ønsker at gå på opdagelse blandt bøgerne og måske låne nogle bøger med hjem, skal skabe læreren et overblik over, hvor mange elever, der ikke er oprettede som lånere. Elever som endnu ikke er oprettede på Viborg Bibliotekerne skal oprettes. Det gør de sammen med en forældre forud for undervisningen. Forældrene kan oprette deres barn med deres MitID ved at følge denne vejledning: Velkommen til Viborg Bibliotekerne Viborg Bibliotekerne
Bibliotekspræsentationen kan med fordel anvendes som afsæt for en videre snak om forskellige litterære genrer samt forskellen mellem fakta og fiktion.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er, at:
-præsentere Børnebiblioteket på en spændende og uhøjtidelig måde. Eleverne skal opleve biblioteket som et sted, hvor det er sjovt, spændende og vedkommende at være.
-bevidstgøre eleverne om folkebibliotekets mangfoldighed i forhold til materialer samt kulturelle og sociale tilbud, og give dem lyst og inspiration til selv at gå på opdagelse på biblioteket.
-øge elevernes kendskab til børnebibliotekets forskellige materialer til aldersgruppen og materialernes opstilling, som eleverne efterfølgende selv kan bringe i anvendelse ved opgaveskrivning eller fritidslæsning.
-understøtte og inspirere til elevernes læselyst og fritidslæsning.
-elevernes viden om skøn- og faglitteratur, fakta og fiktion samt genreforståelse sættes i spil og øves i praksis.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. Med særligt fokus på 'fremstilling'.
- Der arbejdes med kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. Med særligt fokus på 'oplevelse og indlevelse'.
Børnebiblioteket
Der er cykelafstand til Hovedbiblioteket for de fleste byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Lad dig inspirere af "Kend dit bibliotek - Det spøger!" og arbejd med escape room og gådeløsning hjemme på klassen.
Tilmelding senest 3 uger før ønsket dato.
Ved tilmelding oplyses:
- mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever