Makerspace Viborg ruller de små, søde Ozobotter ud.
Eleverne skal prøve kræfter med at kode og igennem små let tilgængelige opgaver, får de en basisforståelse for de grundlæggende principper i kodning og programmering.
Sammen med eleverne går vi på opdagelse i Vitellos forunderlige verden. Hvem ved, måske møder vi en møgunge eller en klam kæreste undervejs?
Først møder eleverne møde Vitello og dernæst ozobotterne.
Ozobotter er små undervisningsrobotter, som man kan kode vha. tuscher.
Der vil være et mix af lukkede og åbne opgavetyper, sådan at eleverne både møder praktiske øvelser og reflekterer over deres resultater.
Måske får eleverne også have lov til lave kostumer til de små robotter!
Det kan være en fordel, at eleverne har et overordnet kendskab til billedbøgerne om Vitello. Dette kunne med fordel ske via højtlæsning af et udvalg af bøgerne hjemme i klassen.
I dansktimerne kan forløbet fungere som en større del af et forløb omkring Vitello og/eller Kim Fupz Aakeson.
Forløb kan også bruges som en introduktion til arbejdet med kodning og programmering i natur/teknologi . Eleverne får en grundlæggende forståelse af arbejdet med og tankegangen bag kodning.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er, at eleverne stifter bekendtskab med fagtermer omkring kodning og programmering bygget op omkring et kendt litterært univers, samt får en introduktion til teknologiforståelse.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Dansk, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Med særligt fokus på 'IT og kommunikation'.
Natur/teknologi, efter 2. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan genkende natur og teknologi i sin hverdag. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.
Natur/teknologi, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan relatere natur og teknologi til andre kontekster. Med særligt forkus på 'teknologi og ressourcer'.
Forløbet kan foregå i Makerspace Viborg, Hovedbiblioteket i Viborg, på dit lokalbibliotek eller på skolen.
Der er cykelafstand for mange byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmelding senest 3 uger før ønsket dato.
Ved tilmelding oplyses:
- mail og telefonnummer på alle deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever