Der er plads til at samarbejde, konstruere og eksperimentere, når eleverne med rør, render og pæle skal bygge baner, der kan flytte vand over en vold i vores udeområde
Med udgangspunkt i historien om en landsby, hvor indbyggerne ikke har adgang til rent drikkevand, skal eleverne konstruere en vandforsyning, der ved hjælp af lufttryk kan flytte vandet over et ”bjerg”.
Forløbet forholder sig til temaerne menneskets samspil med naturen og klimatilpasning som en del af Grønne Sammens tematikker og Viborg Kommunes klimaplan.
Indledningsvis introduceres eleverne til opgaven og materialerne.
Dernæst skal de i tomandsgrupper eksperimentere med at flytte vand vha. lufttryk og bygge vandbaner over volden.
Afslutningsvis vises banerne frem på skift.
Orienter eleverne om dagens program.
Tal med eleverne om dagens emne og de forskellige begreber, der kommer i spil på dagen:
Brug gerne 20 råd til en grønnere hverdag fra Viborg Kommunes klimaplan som afsæt til samtale om og/eller arbejde med de temaer, der er relevante for forløbet.
Tænk desuden i muligheder for grøn transport: Vælg gerne cyklen, gå eller tag offentlig transport, hvortil billetterne også refunderes af Transportpuljen.
Snak f.eks. med eleverne om:
Eksperimenter:
For at skabe sammenhæng mellem forløbet og elevernes læring på skolen, er det en god idé at koble dagens forløb i Naturvidenskabernes Hus til et emne, I arbejder med før eller efter.
Find inspiration til forskellige vinkler på temaerne menneskets samspil med naturen og klimatilpasning under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formålet med forløbet er, at eleverne
Eksempler fra Fælles Mål:
Natur/teknologi
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'undersøgelser', hvor eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'modellering', hvor eleven kan anvende modeller med stigende abstraktionsgrad.
Matematik - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'geometri og måling', hvor eleven kan anvende geometriske begreber og måle. Med særligt forkus på 'måling'.
Der er hhv. 650 m og 3,5 km at gå/cykle fra Bjerringbro-skolerne og bus nr. 55, 73, 770, 771 og 775 standser tæt på NVH.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
SEKUNDÆRT materiale - Det er valgfrit, om I vil arbejde med det inden besøget.
Bemærk at undervisningsmaterialet er tiltænkt 4.-6. klasse, men kan modificeres.
SEKUNDÆRT materiale - Det er valgfrit, om I vil arbejde med det inden besøget.
Bemærk at undervisningsmaterialet er tiltænkt 4. klasse, men kan modificeres.
Kontakt Naturvidenskabernes Hus, hvis der er spørgsmål vedrørende forløbet.
Book forløbet nederst på siden i tilmeldingsmodulet.