Gratis

AutismeSpecialisering ved MOLIS

Beskrivelse

Målgruppe
Denne kursusrække er en mindre udgave af vores populære 1-årige uddannelse ’AutismeSpecialisering’, og henvender sig særligt til personale der arbejder med børn fra 0.-10.klasse.

Formål
AutismeSpecialisering har til formål at øge viden om og forståelse for især børn og unge med autisme – og / eller ADHD. Forløbet giver redskaber, der vil udvikle medarbejderens kompetencer i forhold til at hjælpe og rådgive neurodivergente børn, unge og familier til øget trivsel, udvikling af ressourcer og bedre livsmestring, ligesom indholdet i kursusrækken vil udvikle kompetencer i forhold til at vejlede pårørende eller andre fagpersoner.

Gennem kursusrækken opkvalificeres den enkeltes viden om neurodivergente børn og familier, med særlig vægt på autisme og ADHD. Kursusrækkens indhold er sammensat med tanke på at udvikle personalets faglige kompetencer og kvalifikationer, og dermed højne kvalitet og trivsel for både børn og voksne.

Indhold
#MODUL 1:
Introduktion til hjernen, dens opbygning, udvikling og funktioner i relation til autisme og ADHD

Forskelle og overlap mellem autisme og andre diagnoser (ex: ADHD, ADD, BPL, OCD, PTSD)

Den maskerede profil og dens kerneproblemer, og hvordan neurodivergente piger kan adskille sig fra neurodivergente drenge 

#MODUL 2:

Sanseintegrationsforstyrrelser: hvilken betydning har de, og hvordan arbejder man med dem?

Madproblematikker: hvordan forstår og arbejder man med selektiv spisning? Hvilken sammenhæng har kosten med autisme?

Skærmforbrug: hvad et stort forbrug (måske afhængighed) af skærm betyder, og hvordan man arbejder med det. 

#MODUL 3:

Stress-sårbarhed hos neurodivergente børn: symptomer, virkning og stressreducerende redskaber

Selvværd, trivsel og styrkebaseret tænkning: hvordan styrker og bevarer vi selvværdet som udgangspunkt for trivsel hos neurodivergente børn og unge?

Hvordan undgår vi skolevægring? Hvordan sørger vi for at højne – og bevare trivsel udenfor hjemmet? 

#MODUL 4:

Low Arousal og Konflikthåndtering: at håndtere konflikter med mennesker neurodivergente, samt rådgive pårørende om konflikthåndtering i familien

Kognitive – og metakognitive samtaler 

#MODUL 5:

Opsamling og overblik –hvad gør vi herfra?

Fremlæggelse af produkter 

Kontakt
Pernille Lund
Materialer

Findes i grupperum på plan2learn efter afholdelse af kursusdagen

Sted
Viborg Ungdomsskole
Reberbanen 13
8800 Viborg

Atriumgården

Tilmelding

Log på Viborg Kommunes kursuskatalog her: Katalog Viborg Kommune (plan2learn.dk) og skriv Skole i søgefeltet. Så kan du læse mere om indholdet i de enkelte kurser og melde dig til efter aftale med din skoleleder. Kurserne er gratis at deltage i.

 

Tilmelding
Tilmeldingsfrist
28.06.2024