Vi arbejder med træklatring som redskab til udvikling af personlige kompetencer som mod, vedholdenhed og selvværd.
Vi skal ud at klatre i træer!
På vej mod trætoppen får deltagerne basiskendskab til:
- sikkerhed
- typer af udstyr
- opsætning af bane
- lidt om klatretræet
- knob
- sikring af makker
Klassen bliver delt i to hold, da aktiviteten fungerer bedst med cirka 12 deltagere ad gangen.
Hvert hold skal bruge cirka halvanden time.
Det er derfor en fordel, at læreren har andre opgaver eller processer til den halvdel af klassen, der ikke er i gang.
Evaluér gerne på oplevelsen. Hvad har I lært om jer selv og hinanden? Hvilke styrker fik I øje på undervejs?
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I skal i gang med, er midt i eller lige har afsluttet.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Træklatring byder på et væld af muligheder for at skubbe til sine egne grænser og opnå nye tekniske færdigheder og personlige succeser.
Ved at arbejde med børnenes komfortzone har de mulighed for at opnå større selvindsigt og igennem fælles tredje få oplevelser, der styrker fællesskabet.
Eksempler fra Fælles Mål:
Idræt, efter 5. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende grundlæggende, sammensatte bevægelser i idrætspraksis. Med særligt fokus på 'kropsbasis'.
Idræt, efter 7. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'alsidig idrætsudøvelse', hvor eleven kan anvende sammensatte bevægelser i udvikling af idrætsaktiviteter. Med særligt fokus på 'kropsbasis'.
Mulighed for parkering på fennebakken ved nedgangen til Granadastien.
Sekundært materiale
Sekundært materiale
Løbende tilmelding ved direkte henvendelse til Kasper Gerberg Andersen, mail: kasp152p [at] viborgskoler [dot] dk, tlf. 51508854