På denne byvandring går vi gennem besættelsestidens Viborg. Undervejs hører vi fortællinger om den 9. april, samarbejdspolitikken, hverdagslivet, modstandskampen, befrielsen og retsopgøret.
Hver fortælling tager udgangspunkt i virkelige personers dilemmaer og skæbner, med henblik på at gøre historien nærværende og vedkommende.
Det er arkivleder Dan Ersted Møller fra Viborg museum, der deler ud af sin store viden og optagethed på denne byvandring.
Fortællingerne er struktureret med et lokalt, nationalt og globalt perspektiv.
Fortællingerne tager udgangspunkt i virkelige personer, der oplevede deres fredelige land blive besat på en enkelt dag. Personer som mistede livet i modstandskampen eller helt tilfældigt, fordi de var på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Om hverdagsliv, retsopgør, hævnfølelse og dødsstraf.
Fortællingen understøttes visuelt med store fotos, der viser stederne, som de så ud under besættelsen.
Efter hver fortælling diskuteres spørgsmål og dilemmaer med eleverne med afsæt i de enkelte temaer. Spørgsmål som: Ville du gå til modstand, selvom regeringen bad dig lade være? Ville du hjælpe, hvis en såret modstandsmand bankede på din dør?
Spørgsmålene giver eleverne mulighed for at tage stilling til historiske begivenheder og reflektere over virkelige menneskers dilemmaer:
Din far arbejder med opbygningen af værnemagtens flyvebase ved Karup. Du er med i en modstandsgruppe, som vil sprænge de lastbiler i luften, som din far og andre mænd transporteres i. Hvad vil du gøre? Vil du forsøge, at overbevise dine kammerater til at lade være? Vil du forsøge at fortælle det til din far? Tænker du, at din far er en landsforræder?
Du cykler hjem fra skole en varm sommerdag. Du får øje på en gruppe drenge, som overfalder en ung pige, imens de råber ”tyskertøs”. Du genkender drengene fra din skole. Hvad vil du gøre? Fortælle det til skoleinspektøren? Til dine forældre? Hvorfor tror du drengene overfalder pigen?
For at skabe sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevant materiale bl.a. på Gyldendals portaler.
Dyk eventuelt videre ned i besættelsen på lokalt plan og hverdagen, der udspillede sig parallelt med krigen.
Find evt. billeder fra Viborg under besættelsen og i befrielsesdagene på www.arkiv.dk.
Det er et overordnet formål at understøtte elevernes historiebevidsthed og give dem mulighed for med et afsæt i fortiden at sætte nutiden i perspektiv.
Eksempler fra Fælles mål:
Historie
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger. Med særligt fokus på 'det lokale, regionale og globale'.
- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'historiebrug', hvor eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Vi mødes ved Sct. Mathias Port, forenden af Sct. Mathiasgade ved træbænkene foran indgangen til Viborg Privatskole.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Formidlingen varetages af arkivleder Dan Ersted Møller.
Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking [at] viborg [dot] dk
Telefonen er åben for henvendelse
mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00
fredag kl. 8.00 - 13.00