Gratis

Kulturspor - Temauge/projektuge

Beskrivelse

Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.

Dette forløb henvender sig til hele årgange eller afdelinger, hvor alle børn udtrykker sig kreativt ifm. en projektuge eller temauge.
Eleverne modtager undervisning inden for flere kunstarter fx. musik, billedkunst, drama og kor.
Forløbet foregår intensivt i en uge på skolen. 

Aktiviteter

Eleverne udtrykker sig gennem de valgte kunstarter i forhold til emnet. Alle eleverne introduceres for den/de valgte metoder og teknikker tilknyttet kunstarten.

Der kan fx arbejdes inden for følgende områder:

  • Billedkunst installationer
  • Fælles værk
  • Teater
  • Sammenspil
  • Kor

Aktiviteterne i temaugen/projektugen planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen. 

Forberedelse

Efter tilmelding via skoleledelse afholdes der planlægningsmøder med Kulturskolens underviser. 

For alle Kulturspor aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.  

Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.

Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer. 

Efterbehandling

Efter endt samarbejdsperiode sendes der en kort evaluering til Kulturskolen. 

Det er muligt at holde den nye kompetence ved lige for eleverne ved at de fortsætter i Kulturskolens almene tilbud med forældrebetaling eller friplads. 

 

Formål

Eleverne kan anvende deres kunsteriske udtryk inden for det aftalet emne/tema.

Ekspemler fra fælles mål:
Billedkunst - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedfremstilling', hvor

  • Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder. (3. klasse)
  • Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering. (6. klasse)

Billedkunst - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'billedkommunikation', hvor

  • Eleven kan kommunikere med billeder. (3. klasse)
  • Eleven kan kommunikere idéer og betydninger visuelt. (6. klasse)

Musik - Der arbejdes indenfor kompetenceorådet 'musikalsk skaben', hvor 

  • Eleven kan deltage eksperimenterende i musikalske aktiviteter. (efter 2. klasse)
  • Eleven kan udtrykke sig skabende i musikalske aktiviteter. (efter 4. klasse)
  • Eleven kan arrangere og komponere musikalske udtryk. (efter 6. klasse)

Drama (valgfag) - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'dramaproduktion', hvor eleven kan agere i dramaproduktioner med forskellige virkemidler.

Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kommunikation', hvor

  • Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. (2. klasse)
  • Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer. (4. klasse)
  • Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. (6. klasse)
  • Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer. (9. klasse)
    - alle med særligt forkus på færdigheds- og vidensområdet 'krop og drama'.
Sted

På folkeskolen

Undervisningsmateriale

Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen

Tilmelding

Tilmeldingen foregår via en dialog mellem skoleledelsen og kulturskoleledelsen. 

Der opfordres til at skolelederen kontakter Kulturskolen forud for næste skoleårs planlægning (april/maj)