Kulturspor er Viborg Kulturskoles tilbud til folkeskolerne i Viborg Kommune.
Kulturspor skal give alle børn og unge adgang til et aktivt skabende liv med varieteret kultur.
I kulturspor møder elever inddragende og engagerede kunstnere, der sammen med lærer(e) fra grundskolen planlægger og gennemfører et forløb i et ligeværdigt forhold.
Hele klassen modtager undervisning inden for et billedkunstfagligt område som en del af billedkundervisningen.
Forløbet strækker sig over 12 lektioner. Her arbejdes med alt fra keramik, collage til instalationer mm.
Eleverne udtrykker sig i det valgte materiale om det kunstneriske emne eller indhold.
Hele klassen introduceres for forskellige metoder tilknyttet det valgte område.
Der kan fx arbejdes indenfor følgende områder:
Aktiviteterne i billedkunstundervisningen planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde med underviseren fra Kulturskolen.
For alle Kulturspor aktiviteter på skolerne vil aktionslæring og samskabelse danne rammen for aktiviteten og samarbejdet.
Forud for ethvert forløb skal der således afholdes møde(r) mellem kunstner og lærer, hvor det pædagogisk/kreative indhold, fordeling af opgaver, tilrettelæggelse af forløb, praktik med videre aftales, ligesom der under hvert Kulturspor forløb skal være afsat tid til løbende dialog og evaluering.
Den overordnede ramme for samarbejdet mellem kunstner og lærer/pædagog i forhold til planlægning og evaluering er SMTTE modellen.
Se vedhæftede samarbejdsmodel under materialer.
Efter endt samarbejdsperiode evalueres forløbet af lærer/pædagog og kunstner i fællesskab.
Lærer/pædagog udfylder et digitalt evalueringsskema.
For de interesserede elever vil der være mulighed for efterfølgende at tilmelde sig Kulturskolen Viborg og dermed fortsætte de kreative aktiviteter.
Fælles for alle forløbene i Kulturspor er, at forløbene tager udgangspunkt i de fælles mål for de pågældende fag.
Eksempler fra Fælles Mål:
Billedkunst - Der arbejdes med kompetencemålet 'billedfremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder.
På folkeskolen
Samarbejdsmodel for kunstnere og lærere på folkeskolen
Dette forløb på Gyldendals billedkunstportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Dette forløb på Gyldendals billedkunstportal kan sammentænkes med Kulturspor:
Beslutning om hvilke kunstarter, klasser og medarbejdere som indgår i Kulturspor på den enkelte skole træffes af skoleleder/pædagogiske leder på den pågældende skole i samarbejde med leder og/eller koordinator fra Kulturskolen ved årligt møde forud for det kommende skoleår.