Tag din klasse med til en kort introduktion til én af kunsthallens aktuelle udstillinger. Her bliver I introduceret til udstillingen, kunstneren og værkerne, så I efterfølgende kan gå på opdagelse på egen hånd og evt. arbejde videre med spørgsmål, som du har forberedt til eleverne.
Udstillinger i skoleåret 2024/2025:
20.09.24 - 12.01.25
Farming Fire, Mikkel Ørsted
20.09.24 - 12.01.25
Plastic Milk, Jens Settergren
24.01.25 - 11.05.25
Memory, Benedikte Bjerre & Johannes Büttner
24.01.25 - 11.05.25
Colour Instruments, Christina Augustesen
Praktisk info: Børn skal altid være ifølge med en lærer/pædagog, når de bevæger sig rundt på kunsthallen. Vi forventer, at du har orienteret dine elever om, hvordan de skal færdes på kunsthallen, inden jeres besøg. Kort og godt: Vi rører ikke ved kunsten, vi går stille og roligt rundt i udstillingerne og vi taler i et roligt toneleje.
Det er muligt at booke sig ind i tidsrummet: 9.00 - 14.30.
Vi vil gerne holde styr på, hvilke og hvor mange gæster vi får, derfor skal du booke jeres besøg, inden du og dine elever kommer. Send en forespørgsel om jeres besøg senest en uge før til viborgkunsthal [at] viborg [dot] dk.
Med udgangspunkt i den aktuelle særudstilling tager vores formidler jer med på en introduktion til udstillingen, værkerne og til kunstneren.
Introduktionen kan tilrettelægges, så den er målrettet til din klasses projektarbejde eller forløb i dansk eller billedkunst.
Kontakt Viborg Kunsthal og aftal nærmere.
Eleverne kan med fordel have viden om kunstneren/kunstnerne fra de aktuelle udstillinger, som de skal opleve på kunsthallen.
I kan evt. have forberedt en række opgaver, som eleverne skal arbejde med under jeres besøg. Det er også muligt at bruge vores materiale 'Billedjagt', hvor eleverne kan være være kunstdetektiver i udstillingerne. Billedjagten byder på opgaver af forskellig art, hvor eleverne skal sanse, tælle, digte og undersøge samtidskunsten i vores udstillinger. Anbefalet til indskoling og mellemtrin. Send blot en mail til viborgkunsthal [at] viborg [dot] dk, så I kan få materialet tilsendt og printe det til jeres tur på kunsthallen.
Vi opfordrer til, at I undersøger, analyserer og arbejder praktisk videre med jeres oplevelser i udstillingerne på Viborg Kunsthal. Måske skal I have hænderne helt ned i materialerne og lave en lille udstilling i klassen eller fælles lokaler? I kan også arbejde med at sætte ord på kunsten og skrive jeres egne digte, postkort eller fortællinger om udstillingerne, samtidskunst eller jeres egne oplevelser med at være på en kunsthal.
Formålet med dette forløb er at facilitere børns og unges møde med samtidskunsten og give dem mulighed for at få et indblik i hvad kunst kan være. Vi viser samtidskunst fra den danske og udenlandske kunstscene i en bred vifte af medier, fx foto, maleri, installation, video, VR og skulptur.
Gennem mødet med den levende kunst får eleverne læring om samtidskunst, en forståelse af de forskellige medier og bliver i stand til at sætte ord på kunsten.
Eksempler fra Fælles Mål
Dansk Eleven kan sammenfatte sin fortolkning. Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons. Eleven har viden om æstetisk sprogbrug.
Billedkunst Eleven har viden om billeders kommunikative funktion. Eleven kan vælge mellem forskellige optikker i billedanalysen.
Der er cykelafstand for mange byskoler, og bus nr. 2, 62, 750 og 751 standser tæt ved kunsthallen.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.