Bliv klimaklog på danske fødevarer.
Verdensmålene er kommet for at blive, og vi skal alle arbejde for en mere bæredygtig fremtid.
I dette forløb gennemgår vi en række gode klimatips og får en god snak om, hvad du kan gøre for at være mere bæredygtig. Dagen bliver en blanding af korte oplæg, diskussioner og opgaver.
Lokale fødevarer er en af de mest oplagte veje at gå for at reducere klimapåvirkningen af vores fødevareproduktion. Food miles er et begreb der bruges mere og mere, og der stræbes efter zero miles food, dvs. vi skal spise lokalproducerede fødevarer. "Spise i sæson" er et andet begreb der er oplagt til at blive mere grønne sammen og koblet med lokale fødevarer, er potentialet stort.
De lækre, velproducerede, sikre og sunde fødevarer venter lige rundt om hjørnet over hele Danmark. Udvalget er bredt, lige fra grøntsager til kød, honning, olie, frugt, drikkevarer og meget mere - og de har altid en god historie tilknyttet, der får det hele til at smage lidt bedre.
Vi afholder besøge udendørs i skolehaven, så vær forberedt på en dag i udeskole:-)
Der kan med fordel arbejdes med Verdensmålene og kendskab til danske fødevarer, hvordan de er produceret, sæsonvarer og hvilke innovative klimaløsninger eleverne kender til i produktionen af danske fødevarer.
Efter besøget arbejdes der med produktionskæder i klassen. Eleven får mulighed for at fordybe sig og beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt eller fra produkt til ressource.
Find desuden inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Formålet med forløbet er, at eleverne:
Eksempler fra Fælles Mål:
Natur/teknologi - Der arbejde indenfor kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere natur/teknologi til omverdenen og aktuelle hændelser. Med særligt fokus på 'perspektivering i naturfag' og teknologi og ressourcer'.
Uddannelse og job - Der arbejdes indernfor kompetenceområdet 'fra uddannelse til job', hvor eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job. Med særligt fokus på 'uddannelse- og jobkendskab'.
SEKUNDÆRT materiale
Tænk tværfagligt med dette forløb i madkundskab:
SEKUNDÆRT materiale
Tænk tværfagligt med dette forløb i madkundskab: