Bliv klimaklog på danske fødevarer og på, hvad dansk landbrug gør for at være klimakloge.
Verdensmålene er kommet for at blive, og vi skal alle arbejde for en mere bæredygtig fremtid.
I dette forløb gennemgår vi en række gode klimatips og får en god snak om, hvad du kan gøre for at være mere bæredygtig.
Vi ser på hvad der gøres og kan gøres for at fremme en grøn omstillig i fødevaresektoren både indenfor energi, teknologi og sikring af et sundt vandmiljø.
Klimaet, naturen, fødevareproduktion, innovation og forbrug er i centrum på en dag med oplæg, diskussioner og opgaver i samspil med klassens underviser.
Eleverne introduceres til de forskellige produkter og deres produktionsformer.
Undervejs laver vi opgaver omkring nogle af de mange førsteklasses fødevarer, der hver dag produceres af danske landmænd og -kvinder i hele Danmark.
Eleverne inddrages i denne diskussion og målet er, at de får et mere nuanceret indblik i fødevareproduktion og syn på deres eget forbrug af fødevarer.
Der kan med fordel arbejdes med Verdensmålene og kendskab til danske fødevarer, hvordan de er produceret, sæsonvarer og hvilke innovative klimaløsninger eleverne kender til i produktionen af danske fødevarer.
Der er gang i mange forskellige grønne tiltag hos danske fødevareproducenter indenfor klimaindsats, grøn energi eller robotteknologi.
Det kan derfor med fordel anbefales at besøge en producent forud eller efter besøget, for at stille dybdegående spørgsmål og se de forskellige tiltag.
Efter besøget kan der arbejdes med produktionskæder i klassen.
Eleven får mulighed for at fordybe sig og beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt eller fra produkt til ressource.
Find desuden inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.
Eksempler på elevlæringsmål
Eksempler fra Fælles Mål:
Biologi - Der arbejdes med kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'anvendelse af naturgrundlaget'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.