Gratis

Klimaklog på danske fødevarer - udskoling

Beskrivelse

Bliv klimaklog på danske fødevarer og på, hvad dansk landbrug gør for at være klimakloge.

Verdensmålene er kommet for at blive, og vi skal alle arbejde for en mere bæredygtig fremtid.
I dette forløb gennemgår vi en række gode klimatips og får en god snak om, hvad du kan gøre for at være mere bæredygtig.
Vi ser på hvad der gøres og kan gøres for at fremme en grøn omstillig i fødevaresektoren både indenfor energi, teknologi og sikring af et sundt vandmiljø.

Klimaet, naturen, fødevareproduktion, innovation og forbrug er i centrum på en dag med oplæg, diskussioner og opgaver i samspil med klassens underviser.

Aktiviteter

Eleverne introduceres til de forskellige produkter og deres produktionsformer.

Undervejs laver vi opgaver omkring nogle af de mange førsteklasses fødevarer, der hver dag produceres af danske landmænd og -kvinder i hele Danmark.

Eleverne inddrages i denne diskussion og målet er, at de får et mere nuanceret indblik i fødevareproduktion og syn på deres eget forbrug af fødevarer. 

Forberedelse

Der kan med fordel arbejdes med Verdensmålene og kendskab til danske fødevarer, hvordan de er produceret, sæsonvarer og hvilke innovative klimaløsninger eleverne kender til i produktionen af danske fødevarer.

Der er gang i mange forskellige grønne tiltag hos danske fødevareproducenter indenfor klimaindsats, grøn energi eller robotteknologi.
Det kan derfor med fordel anbefales at besøge en producent forud eller efter besøget, for at stille dybdegående spørgsmål og se de forskellige tiltag.

Efterbehandling

Efter besøget kan der arbejdes med produktionskæder i klassen.
Eleven får mulighed for at fordybe sig og beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt eller fra produkt til ressource.

Find desuden inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på Gyldendals portaler.

Formål

Eksempler på elevlæringsmål

  • Eleverne får større indblik i dansk fødevareproduktion, hvilket kan give mulighed for at udbygge viden, kompetencer og handlemuligheder, så de oplever at kunne gøre en forskel og sammen skabe en mere bæredygtig fremtid.
  • Eleverne får indblik i, hvilken indflydelse og effekt vi har som forbrugere på fødevareproduktion.
  • Eleverne får viden om det store udvalg, de danske fødevareproducenter repræsenterer.
  • Eleverne introduceres til et erhverv, der på én gang er et af de ældste og samtidig et af de mest innovative omkring produktionsformer, der sikrer en stabil forsyning af sunde, velsmagende fødevarer.

Eksempler fra Fælles Mål:

Biologi - Der arbejdes med kompetenceområdet 'perspektivering', hvor eleven kan perspektivere biologi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse. Med særligt fokus på 'anvendelse af naturgrundlaget'.

 

Sted
Asmildkloster Landbrugsskole
Asmildklostervej 1
8800 Viborg
Undervisningsmateriale

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.

Tilmelding

Tilmelding sker til
Rebecca Bruun Heissel 
 

Tlf.nr. 30592510