Gratis

Monstre på Spil

Beskrivelse

Eleverne skal i dette projekt stifte bekendtskab med monstre fra Bibelen, den nordiske mytologi og fra den danske folketro, ligesom de også skal få indblik i, at mennesker på tværs
af religion og kultur altid har skabt fortællinger om monstre, for at kunne forstå den verden, som de selv er en del af.
Til projektet har forfatter Morten Dürr sammen med illustrator Julie Østergaard lavet en fortælling om monstre og mennesker og om frygt og mod.
Fortællingen ledsages af et lydspor, komponeret af Mathias Madsen Munch. Lydsporet er en musikfortælling til bogen og er indspillet
af et klassisk symfoniorkester.

Gennem den æstetiske treklang: fortælling, illustration og musik møder eleverne sammen med de to børn Felix og Anna forskellige monstre, som de efterfølgende skal arbejde videre med.
Monstrene skal undersøges gennem lege og bevægelse, men også gennem de medfølgende faktakort, som i punktform kategoriserer monstrene.
Samtidig med at der arbejdes danskfagligt og kristendomsfagligt med de forskellige monstre i historien, får eleverne også mulighed for selv at komme med deres bud på hvad de selv er bange for, altså hvordan deres eget monster ser ud, og hvordan man kan overvinde det. I kirkebesøget vil eleverne kunne høre nærmere om kirken og kristendommens monstre. Hvem er de, og tror man på dem i dag?

Materialet indeholder:
• Den kæmpestore oplæsningsbog
Felix og Monstrene af
Morten Dürr
• Hjemmeside med lydspor til
fortællingen
• Faktakort
• Lærervejledning
• Kirkebesøg
• Online lærerkursus på
hjemmesiden

Aktiviteter

Kirkebesøg hører med til forløbet se mere om dette på: www.vibsko.dk under Til Kirken - kontakt din lokale kirke for at afvikle besøget.

Forberedelse

Find og bestil undervisningsmaterialet på www.vibsko.dk
OBS! Kirkebesøget arrangeres selv af læreren.

Formål

Formålet med undervisningsmaterialet er, at eleverne gennem fortællinger om monstre fra kristendommen, nordisk mytologi og folketro skal få viden om monstret og indblik i, hvad der kendetegner og afgrænser et monster. De skal opnå indsigt i, hvordan monsterforestillinger kan optræde som personificeringer af det mennesker frygter, og i hvordan mennesket, ved at gøre monstret konkret og synligt, afslører monstrets svaghed og dermed rummer et håb om at kunne besejre det.
 

Ekspempler fra Fælles Mål

Kristendomskundskab
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'livsfilosofi og etik', hvor eleven kan udtrykke sig om den religiøse dimension ud fra grundlæggende tilværelsesspørgsmål og etiske principper.
 

Dansk, efter 2. klasse
Der arbejdes indenfor kompetenceområderne 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tal, lyd og billede i nære og velkendte faglige situationer.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster.

Dansk, efter 4. klasse
Der arbejdes indenfor kompetenceområderne 'fremstilling', hvor eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.

- Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'fortolkning', hvor eleven kan forholde sig til velkendte temaer i eget og andres liv gennem undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.
 

Musik, efter 2. klasse
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte til og udtrykke sig om musik.

Musik, efter 4. klasse
Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'musikforståelse', hvor eleven kan lytte opmærksomt til og udtrykke sig varieret om musik.

Sted

Forløbet foregår i en nærtliggende kirke.

For en del skoler vil der være gå- eller cykelafstand til kirken. 

Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.

Undervisningsmateriale

Bestil det tilhørende undervisningsmateriale og dertilhørende faktakort og bog på www.vibsko.dk under materialebeskrivelsen under indskolingen.

Tilmelding

Tilmeldinge foregår på mail - noter antal elever, klasser, klassetrin samt evt. særlige hensyn.

OBS! Kirkebesøget arrangeres selv af læreren.