I dette forløb følger vi kongesporet gennem byen.
På denne byvandring fortæller vi om, hvordan mødestedet "Wi (hellig) - berga (bjerge)" blev til byen Viborg. Vi fortæller, hvordan byen voksede og udviklede sig i middelalderen, og hvordan vi i dag kan se spor efter kongernes tilstedeværelse i middelalderens Viborg. Viborg var gennem 600 år det centrale mødested i Jylland for konge, kirke, lov og ret.
Viborg var rigets by i midten.
Vi går en runde i byen om møder bl.a. historierne om Knud d. Store, der slår mønt i Viborg, Erik Menveds fæstningsborg på Borgvold og kampene mellem Svend, Knud og Valdemar i og rundt om Viborg.
Derudover taler vi om kongehyldninger og adel.
Til turen findes en visuel notesbog, som kan printes og medbringes på turen. Husk selv blyant. Den visuelle notesbog er tiltænkt 4. til 6. klasse.
Den guidede tur appellerer til elevernes egen nysgerrighed. Vi stiller løbende spørgsmål og inviterer til dialog omkring magt før og nu.
Forbered evt. eleverne ved at undervise i monarki og kongerækken eller brug byvandringen som et afsæt til undervisningen.
Print evt. Visuel notesbog. (Særligt velegnet til mellemtrinnet)
Byvandringen kan også bruges som en introduktion til undervisning i "Vores bys historie".
Husk fornuftigt tøj og fodtøj. Turen er ca. 2,5 km.
Turen giver inspiration til yderligere snak om arvefølgen og monarkiet i Danmark i dag. Hvordan er monarkiet anderledes i dag end i middelalderen? Turen giver også inspiration til samtaler om magt generelt.
Hvem har magten i Danmark i dag?
Brug evt. den visuelle notesbog til at samle op på spørgsmål og historier fra byvandringen.
Formålet er, at eleverne stifter bekendtskab med den danmarkshistorie - særligt den del omhandlende kongemagten, som knytter sig til Viborg. Eleverne får en forståelse for, hvordan magten har ændret sig i Danmark gennem tiden. Eleverne får skubbet til deres nysgerrighed i forhold til deres by.
Eksempler fra Fælles Mål
Historie -
Der arbejdes med kompetencemålet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder - herunder har eleven viden om konsekvenser af samspil mellem dansk historie og omverden.
Der arbejdes med kompetencemålet 'historiebrug', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder - herunder kan eleven forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser.
På plænen foran Viborg Kunsthal
Visuel notesbog tiltænkt mellemtrinnet. Det er valgfrit, om I vil bruge notesbogen.
Husk, at medbringe blyant og evt. en plade til skriveunderlag.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Book forløbet til jeres klasse ved at udfylde denne formular Booking af læringsforløb
Har I spørgsmål, er I velkomne til at ringe til Viborg Museum på tlf.: 87873838 eller skrive til booking [at] viborg [dot] dk
Telefonen er åben for henvendelse
mandag til torsdag kl. 8.00 - 15.00
fredag kl. 8.00 - 13.00