Udforsk det store og smukke landskab på Hvolris på egen hånd.
Turen går rundt i det arkæologiske område, jernalderlandsbyen og Skulpturlunden. På vejen er der forklaringer til området, oldtidsminder, huse med videre samt forslag til opgaver og lege (materiale tilsendes ved tilmelding).
Turen, der er 1-2 km i kuperet terræn, kan efter behag opdeles i tre etaper, hvor man kan vælge etaperne enkeltvis eller tage dem alle tre.
Mest oplagt kan turen kobles til fagene historie og kristendomskundskab, men kun fantasien sætter grænser for en faglig 'knage' at hænge dette virksomhedsforløb på, når I besøger Hvolris.
Gåtur i hele området.
Relevante opgaver på rundturen.
Leg og bevægelse.
Brug Hvolris eget informationsmateriale som optakt til besøget.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem besøget i Hvolris Jernalderlansby og undervisningen hjemme i klassen, kobles besøget til et relevant forløb.
Se under 'undervisningsmaterialer', hvor både Hvolris-materiale og links til relevante forløb fra Gyldendals portaler findes.
Tag desuden fornuftigt tøj og fodtøj på. Der kan være vådt og smattet hos dyrene, og en gåtur er ikke sjov, når man er våd og fryser. Sneakers og gummisko er ikke velegnede i vådt vejr eller morgendug. Husk solcreme i godt vejr.
Husk at give os besked om ankomst og afgang samt opgiv antal børn og voksne. Det er vigtigt, så I kan få adgang til toiletterne.
Hvis I ønsker at købe noget i vores museumsbutik (souvenirs, kakao m.v.) og/eller se vores udstilling med gravgaver fra Hvolris, inden bussen henter jer igen, så lad os det vide på forhånd, så vi kan planlægge efter det.
Tag en opfølgende snak i klassen om oplevelsen på Hvolris:
Brug evt. opgaver fra Hvolris eget informationsmateriale som efterbehandling.
Formålet med forløbet er generelt kendskab til jernalderen, herunder:
Eksempler fra Fælles Mål:
Historie, efter 4. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv.
Historie, efter 6. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder.
Historie, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'kronologi og sammenhæng', hvor eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
Kristendomskundskab, efter 9. klasse - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser', hvor eleven kan forholde sig til hovedtanker og problemstillinger i de store verdensreligioner og livsopfattelsers oprindelse, historie og nutidige fremtrædelsesformer.
PRIMÆRT materiale
Information om Hvolris og udvalgte emner relateret til Jernalderen
SEKUNDÆRT materiale
Forløbet findes også som meebook-forløb. Søg på titlen under 'ShareIT'.
Tid bestilles hos Hvolris via e-mail eller telefon. Helst e-mail.
Husk at give os besked om ankomst og afgang samt opgiv antal børn og voksne. Det er vigtigt, så I kan få adgang til toiletterne.
Hvis I ønsker at købe noget i vores museumsbutik (souvenirs, kakao m.v.) og/eller se vores udstilling med gravgaver fra Hvolris, inden bussen henter jer igen, så lad os det vide på forhånd, så vi kan planlægge efter det.