Klar, parat, læs!
Har din kommende 5. klasse nerver af stål, is i maven og skarpe hjerner, kan det måske være dem, der løber af med sejren som vindere af den nervepirrende litteraturquiz 'Hvem vil være litterær?'.
'Hvem vil være litterær?' er en regional litteraturquiz, hvor eleverne dyster på viden fra en række udvalgte bogtitler.
Klassen skal (samlet set) have læst alle de udvalgte bøger, og eleverne skal i grupper af tre dyste mod hinanden.
Skolens vinderhold går videre til en lokal semifinale på Bjerringbro Bibliotek tirsdag d. 29. oktober. Vinderne af semifinalen kvalificerer sig til finale på Dokk1 i Aarhus torsdag d. 21. november.
Tilmeldte klasser får yderligere informationer via infobrev i takt med at vi ved mere om afholdelsen af 'Hvem vil være litterær?' i 2024.
Indledende runder på skolen:
Semifinale på Bjerringbro Bibliotek d. 29. oktober (uge 44):
Finale på Dokk1 i Aarhus d. 21. november (uge 47):
Som lærer skal du inddele eleverne i grupper af tre og videreformidle de udvalgte bøger til klassen.
Eleverne forbereder sig til at dyste mod hinanden ved at læse de udvalgte bøger - enten fysisk eller som lyd- eller ebog.
I klassen afholdes indledende runder, hvor eleverne i grupper konkurrerer mod hinanden.
Ved flere tilmeldte klasser på skolen skal vindergrupperne fra hver klasse konkurrere mod hinanden, så skolen kun sender én gruppe til semifinale på Bjerringbro Bibliotek d. 29. oktober.
Deltagelse i 'Hvem vil være litterær?' vil oplagt kunne indgå i en større indsats målrettet elevernes læsning.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der bl.a. er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Det overordnede formål med 'Hvem vil være litterær'-konkurrencen er at styrke elevernes læselyst og bidrage til gode litterære oplevelser og læsefællesskaber.
Undervejs i forløbet får eleverne mulighed for at fordybe sig i de udvalgte bøger, øve sig i at huske det læste samt samarbejde i grupper.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes med kompetenceområdet læsning, hvor eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Skriv til nedenstående mailadresse for tilmelding