Vi skal have en hyggelig formiddag sammen på biblioteket!
Vi starter med en kort rundvisning i Børnebiblioteket, hvorefter vi læser en historie højt for børnene (har I ønsker til emne/tema, så fortæl det på forhånd).
Til sidst har I mulighed for selv at gå på opdagelse i legens og bøgernes verden på Børnebiblioteket.
Kom ind på Børnebiblioteket i Viborg og få en rundvisning og få læst en historie højt.
Vi sætter en anderledes ramme for fordybelse og nysgerrighed, som styrker børnenes koncentration og sproglige opmærksomhed.
Efter højtlæsningen er I velkomne til at gå på opdagelse i bøgerne, sidde i vores læsehuler, lege på Wizefloor eller tage på tur i vores biblioteksbus.
I har også mulighed for at reservere vores madpakkerum, hvor I kan nyde jeres medbragte madpakker i fred og ro.
Hvis I har lyst, kan I også låne bøger med hjem (se nedenfor)
Snak om jeres kommende tur på biblioteket:
- Hvad er et bibliotek?
- Hvor ligger det?
- Hvordan skal vi komme derhen ?
- Og hvad skal vi lave på biblioteket?
Hvis børnene skal låne bøger med hjem på dagen, skal de oprettes som lånere på forhånd sammen med deres forældre, se dette link: Velkommen til Viborg Bibliotekerne Viborg Bibliotekerne
Efter jeres besøg på Børnebiblioteket kan I snakke med børnene om oplevelsen. Læs og tal om de bøger I evt. har lånt på Børnebiblioteket.
På Børnebiblioteket hjælper vi altid gerne med at finde nye bøger, som I kan bruge, når I arbejder med forskellige temaer i jeres hverdag.
For at skabe bedst mulig sammenhæng mellem dette forløb og elevernes læring i klasselokalet, er det en god idé at koble forløbet til et emne, I arbejder med før og efter.
Find inspiration under ’undervisningsmateriale’, hvor der er linket til relevante forløb på forskellige portaler.
Formålet med forløbet er, at børnene opnår kendskab til biblioteket og oplever, at de på biblioteket har mulighed for at eksperimentere og gå på opdagelse i forskellige materialer og rum.
Biblioteket tilbyder et alsidigt og kulturelt læringsmiljø og stimulerer børnenes nysgerrighed.
Endvidere har højtlæsningen til hensigt at øve børnene i at dele en fælles oplevelse og fælles opmærksomhed som inspiration til videre dialog.
Eksempler fra Fælles Mål:
Dansk - Der arbejdes indenfor kompetenceområdet 'læsning', hvor eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. Med særligt fokus på 'finde tekst'.
Der er cykelafstand for en del byskoler, og gåafstand fra Jernbanegade og Banegårdspladsen, hvor mange busser og toget standser.
Find bustransport på Rejsekortets prisberegner, bed jeres skolesekretær oprette Erhvervsrejsekort og booke plads hos Midttrafik (på 87 40 82 40), hvis I over 20 rejsende.
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
SEKUNDÆRT materiale
Tilmeldingen skal ske senest 3 uger før ønsket dato.
Ved tilmeldingen oplyses
- navn, email og tlf på deltagende lærere
- navn på skole/institution
- antal elever