Hvor stammer vores viden om oldtidens mennesker fra? Tag med ”behind the scenes”, når vi træder ind i arkæologiens fascinerende verden i det arkæologiske værksted!
Mange betragter et museum som værende ensbetydende med dets udstilling. I virkeligheden udgør udstillingen dog blot formidlingen af nøje udvalgte genstande – en smuk tinde på isbjergets top.
Museet har også ansvaret for arkæologi og bevaring af genstande. På Tagtækkervej 9 findes museets magasin samt værksteder for arkæologi og konservering. Her opbevares omkring 140.000 genstande, nogle store og tunge, andre bittesmå og skrøbelige – alle bærer de på en unik historie.
Eleverne får indsigt i arkæologers arbejde og betydningen af genstande for at forstå fortiden. De udforsker forskellige arbejdsprocesser, såsom at placere genstande på tidslinjen og identificere makrofossiler ved hjælp af stereolup og registreringsark.
Opgaverne fremmer samarbejde og kreativ tænkning. Eleverne arbejder i grupper, deler ideer og løser opgaver ved at anvende arkæologiske metoder som flotering, datering og registrering.
En rød tråd i forløbet er, hvordan klimaforandringer og opdagelser af nye metoder og materialer har ført til nybrud og store spring i menneskets udvikling.
Samlet set sigter formålet med dette forløb på at vække interesse for arkæologi, fremme læring og samarbejde samt give eleverne en dybere forståelse af fortidens klima og innovative fremskridt.
Forløbet er designet til at imødekomme behovene for elever med særlige behov.
Del på forhånd klassen i to hold og grupper af fire til seks.
Forbered gerne eleverne på, at de kommer til at høre om dansk oldtid og genstanden som historisk kilde.
I arkæologisk værksted er praktisk tøj en god idé, da de skal have hænderne i vand og jord.
En stor del af arkæologens arbejde består i udgravninger. Se Stendyngeudgravningen med Ida og Kasper, så eleverne ved, hvor materialet, de skal arbejde med, kommer fra.
Er I blevet mere nysgerrige på arkæologi og oldtid?
Tag et kig på, hvad vores arkæologer har fundet i jeres nærområde på Vibmus.dk/Kulturhistoriske-rapporter
Fortsæt forløbet på historie.gyldendal.dk med historiens værktoejskasse arkaeologi
Lån Stenalderkasse fra mitCFU og fortsæt udforskningen af arkæologens arbejde med genstandsregistreringsark (findes under materialer).
Målet er at give elever en interaktiv og engagerende oplevelse af arkæologiens univers og et kronologisk overblik over oldtiden.
Man kan eventuelt parkere hos vores rare nabo, Sempler, Tagtækkervej 11, 8800 Viborg
Genstandsregistreringsark.
Lån Stenalderkasse fra CFU og fortsæt udforskningen af arkæologens arbejde med genstandsregistrering: mitcfu.dk/stenalderkasse
Det skal I bruge til opgaven: Køkkenvægte og målebånd/ tommestok
Se eventuelt DRs Historien om Danmark afsnit, Stenalder og Metallernes tid.
Introduktion til arkæologens arbejde fra Københavns Museum: kk.dk/arkaeologens-arbejde
Book nederst på siden.
Vi er fleksible i forhold til starttidspunktet for besøget.
Book dagen og tag kontakt, hvis I ønsker et andet tidsrum for forløbet.