Kunst i stilhed

Kunst i stilhed

Beskrivelse

Med inspiration fra silent looking og craft psykologi har Viborg Kunsthal skabt forløbet ’Kunst i stilhed’ til den danske billedkunstner Mikkel Ørsteds udstilling 'Farming Fire'. Forløbet udforsker og udfolder udstillingens tematikker og sammenhænge mellem sansning, håndværk, spiritualitet og filosofi.

Vi starter med en omvisning, hvor vi sætter børnenes sanseapparat i spil, imens vi skiftevis ser på kunst i stilhed og fortæller, hvad vi lægger mærke til i udstillingen.

Efterfølgende skaber børnene deres egen kunst i en stillekupé i udstillingen. I dæmpet belysning, med sagte musik og på bløde puder skaber vi et rum med fokus på håndens arbejde, gentagelsen, hvor det handler om at fordybe sig og finde sin egen en flowoplevelse, imens børnene arbejder med mønstre, former og farver.

Aktiviteter

Vi undersøger, sætter ord på og bliver klogere på selve udstillingen i en samtale med kunsthallens formidler. Hvad ser børnene? Hvordan virker materialerne? Med udgangspunkt i 'silent looking' taler vi om former, farver, materialer og tematikker i Mikkel Ørsteds ekspressive, sansemættede malerier og monumentale keramiske skulpturer. 

Herefter går vi i stillekupeen og eksperimenterer på egen hånd. I dæmpet belysning, med tændte stearinlys og til lyden af sagte musik skal vi sidde på gulvet på bløde puder og arbejde med at skabe lerrelieffer med mønstre af perler, glas og pailletter. 

 

Forberedelse

Det kan være meget givtigt, hvis I har mulighed for at rette fokus mod børnenes forforståelse af, hvad kunst og en kunsthal er. Det kan være en samling, hvor I taler om, at I skal besøge Viborg Kunsthal. Viborg Kunsthal ligger i nogle meget gamle bygninger ned til søerne i Viborg og stedet viser kunst bl.a. malerier og skulpturer. Fortæl børnene, hvad de skal opleve og lave, når de besøger kunsthallen.Det er vigtigt, at børnene får mulighed for at sætte ord på, hvilke tanker de har om, hvad kunst kan være. I kan fx spørge om: ’Har I hørt om kunst før?’, ’Er der nogle, der har set på kunst på et museum eller i en kunsthal før?’ ’Hvad kan kunst være?’ (eksempler: skulptur, maleri, installation, video, lyd, fotografi). Det kan også være en god ide at tale om de praktiske rammer for jeres besøg, fx Skal vi spise madpakker? Skal vi gå? Hvilke regler for opførsel er der i en kunsthal? 

Efterbehandling

Hæng børnenes kunstværker op i børnehaven. Lav eventuelt en lille fernisering og lad børnene sætte ord på det, de har lavet (form, farve, størrelse m.m.). Tag et foto af børnene foran fællesbilledet. Sæt fotoene i børnenes mapper.

Formål

Forløbet er rettet mod de pædagogiske læreplanstemaer Kultur, æstetik og fællesskab, Kommunikation og sprog, Alsidig personlig udviklig, Social udvikling og Krop, sanser og bevægelse.

Pædagogiske mål i forhold til den pædagogiske læreplan 

Kultur, æstetik og fællesskab - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.  

Kommunikation og sprog - Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden. Det pædagogiske læringsmiljø skal endvidere understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber. 

Sted
Viborg Kunsthal
Riddergade 8
8800 Viborg